Jag ska göra en sida som visar produkter. Problemet är att produktbladen inte är så lätta att anpassa till en databas. Ett exempel på ett produktblad finns påhttp://www14.brinkster.com/juventus1/sigma/exempel.pdf. (Kolla sida 3 och 4, det är det stora problemet finns). Jag har funderat på att göra en separat tabell för varje datatabell i produktbladet. Ungefär så här:
Tabell1 (Produkter)
Produktid
Egenskaper
osv...
Tabell2 (Härdning)
Produktid
Yttemp
Dammtorr
osv..
Tabell3 (Brukstid)
Produktid
Temp
Tid
osv
Vad tror ni om det upplägget? Skulle vara bra att höra vad ni tycker innan jag börjar, lär nog spara mycket tid :)
mvh André
[Redigerat av juventus1 den 11 mar 2001]
MattiasWMedlem sedan jan. 2000144 inlägg Mitt första intryck är att det är en väldig massa information. Ser alla likadana ut?
Att försöka sortera ut all information från produktkorten och lägga in dom in databasen är kanske inte nödvändigt.
Brukar bara behövas om man vill katalogisera/söka/jämföra produkterna på olika sätt.
I stället kan man lägga texten i ett fritextfält eller hänvisa till en produktkort-fil.
Lägger man in texten i databasen går den ju enkelt att söka i den.
Man kan börja med en enkel produkttabell och sedan bryta ut och fylla på med nya undertabeller.
Oftast är man för ambitiös i början och sedan är de få som verkligen utnyttjar allt.
Om du gör som du tänkt kommer du få mycket information att administrera :)
De flesta ser likadana det är kanske 5 av 55 som avviker. Jag vill helst ha det i en databas pga sökning. De ska också in under olika katogorier. Kanske kan jag göra så att jag bara lägger en del av allt i databasen och hänvisar till produktbladen som du sade.
Tack för tipsen ska fundera lite till...
mvh André
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Stopp och belägg...
Här får du nog tänka ordentligt.
Är det samma information för alla produkterna, och hur många produkter är det?
Behöver du söka efter produkter som är
dammtorra efter 3 timmar i 15 C ?
Frågan är om man behöver separata fält för denna informationen, eller om det räcker med ett textfält/PM.
Ska informationen endast läsas, och presenteras? eller skall den ingå i sökningar/beräkningar?
Några alternativ:
1. Du verkar ha *.pdf filer, kanska kan indexera produkterna i en databas, och spara namnet på *.pdf filen. Och använda detta för att visa informationen.
2. Skapa bilder (gif/jpg) av tabellerna, och visa dom.
3. Något som jag hade funderat på, speciellt om det är FÅ produkter OCH olika information, statiska sidor. Indexera produkten i databasen, spara namnet för den statiska HTML sidan i ett fält.
Det är viktigt att fundera ordentligt innan du börjar skapa databasen.
Bara några "tankar"
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."