EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Om vi utgår från att jag har fel och du har rätt så är det kanske så att du har kommit längre än mig på området.
Din lösning är "stiligare", ok, det går jag med på. För mig räcker det om lösningen är enkel, skalbar och fungerar. Det beror kanske på vad man har för uppsatta mål, men det är mina.
Jag har många fler kolummer i tabellerna users och navigation men jag tog bara med de relevanta här.
Vad jag undrar är, varför ska man ha så mycket info i tabellen access? Räcker det inte med räknare, userID och navigationID i detta fallet?
Jag kan också tillägga att en användare kan inte ha FALSE som access, så att säga. Antingen har man TRUE eller så finns ingen post för användaren. (Vilket iofas kan tolkas som FALSE.)
Jag gjorde så för att det inte skulle bli massa poster som inte används. Är en posts enda uppgift att säga till att "jag finns inte, värdet är FALSKT" ja, då kan man lika gärna plocka bort den.
Om användaren ändrar sitt username eller sitt lösenord måste man uppdatera databasen på många ställen på ditt manér men om man håller sig till RÄKNAREN så vet man ALLT annat...
Fick ni inte lära er det på universitetet!? Det fick iofs inte jag heller men det finns en verklighet att ta hänsyn till och den stavas MAKE IT SIMPLE IF POSSIBLE, men uttalsas varför tänka om man slipper! :-)
------------------
Never underestimate your opponents.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Sorry, men du har helt fel där...
Vet du vad relationer är?
På det sättet jag visade, så blir det minsta möjliga antalet poster.
1 st i access, 1 st i user och sedan en post per adress i url, för varje användare.
Sammanfogade med rätt relation, och du behöver bara EN sql fråga för att få ut precis all information du vill ha.
ex:
Radera ett visst u_ID i user, och den relaterade posten i access, och de relaterade posterna i url försvinner.
Du kan lägga till de fält du vill ha i user och navigation, det är fortfarande en klockren databas modulering.
I access tabellen lade jag till ett fält för att spara datumet för senaste login, bara som en extra "feature". Ska du lägga till en säkerhetnivå, så är det i tabellen access duska göra det.
ex:
a_level - tal
Om användare ska byta lösenord så görs det i EN post, för att det finns bara en post i access per användare (1:1).
Detta är nog den enklaste lösningen!
AS SIMPLE AS POSSIBLE !!
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."
[Redigerat av Toonster den 09 mar 2001]
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Tack för komplimangen! Riktigt så blåst är jag inte! :-)
---
Ok efter lite eftertanke fattar jag vad du menar. Med din lösning kan man få sina rubriker listade i vilken ordning man vill, alltså varje användare kan själv välja ordning. Neat feature!
Annars kan kanske sortfield bli ett problem.... jag måste sova på saken innan jag kan avgöra...
Du är duktig och kan din sak. Tack för din hjälp!
------------------
Never underestimate your opponents.