webForumDet fria alternativet

Söka i två databaser på samma gång.

ASP

9 svar · 290 visningar · startad av mikul

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg
Frågan#1

Jag har skaffat mig ett litet utvecklingsproblem nu faktiskt.
Det är så att jag har två kunder som skall köpa samma databas-system.

Nu försöker jag komma på smartaste sättet att kunna söka igenom båda databaserna på samma gång, för dom kommer nämligen ligge i två olika mappar på samma server.

kunderna vill liksom söka igenom varandras objekt utan att clienten märker att det hämtas från två olika databaser.

Nån som har någon bra lösning på mitt problem?

Mvh

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Du skulle kunna göra två "querys" och lägga resultaten från dem båda i en array som du sedan kan sortera och skriva ut. Jag har aldrig gjort någonting sådant, men det var en idé jag fick.

JO jag tänkte det jag med, men hur hämtar man från två databaser med getrows så att dom hamnar i samma array då?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Du får trolla lite, loopa och fylla upp, för att sedan sortera med någon trevling sorteringsalgoritm, exempelvis quicksort eller bubblesort.

Dimma en ny array lika stor som de båda två tillsammans, och loopa sedan in alla värden.

En snabb tanke...

mvh

Mmm...En annan sak jag kanske skulle nämnt är att scriptet även har ett paging system i visningen :i

Känns även jävligt jobbigt att behöva göra om allt till arrays när jag nu nästatn är klar med allt :(

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Du kan ju alltid använda ett frånkopplat recordset som du fyller på samma sätt, och sedan bara sorterar om. Men du kommer att få problem med pagingen, är jag rädd, men det är sannolikt ett överstigligt problem. Det är ju bara att jobba bort s.a.s. ;)

Mvh

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Varför kan du inte slå ihop dem då? Varför lägga i olika mappar?

@nders: frånkopplat recordset ????

Jesper: Det är två olika kunder nämligen. men det skulle ju gå o lösa så iof tror jag... får döpa om tabellerna lite iof ;)

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Att det är olika kunder borde ju igentligen inte spela ngn roll. Det kommer hur som helst garanterat att bli lättare att lösa.
Är det exakta kopior på databasen så kan du kanske lägga till en tabell med kundens egna "id" och relatera till detta. Du slipper dessutom mixtra med "frånkopplat recordset..." ;)

JO det är sant...
Vi löste det nu i alla fall, men det skulle ändå vart intressant o veta...

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)