webForumDet fria alternativet

Request.Form ??

15 svar · 381 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

hejsan!

det är så att jag har på sidan i input hidden lagrat ett id-nummer... jag har vidare att man klickar på en länk så dyker ett formulär upp i en popup, jag vill även här lagra detta id-nummer i hidden, men det fungerar ju inte med detta:

input type="hidden" name="id" value="<%=request.form("id")%>">

jag vet att session är en lösning men vill inte använda mig utav sessions...

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

inte direkt så jag ville... ska förklara noga nu...

sida1 där listar jag innehåll från databasen, och på denna sida har jag ett hidden fält med ett id som value...

därefter har jag en länk, när du klickar på denna länk så öppnas ett popup fönster med ett formulär... jag vill att det dolda id numret ska hamna i ännu ett dolt fält i popupen...

och frågan är hur jag ska fixa detta utan sessions?

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

..ok, så du skickar aldrig formuläret där det dolda fältet ligger?

Kan du inte bara skicka med värdet i en querystring till popupen då?
Visa lite relevant kod, det underlättar. :)

jo asså det är det jag vill, men det fungerar ju inte... ok lite kod.

sida1.asp

<a href="#" onclick="centerpopup('add.asp',300,400);" return false;>Lägg till Produkt</a>

<form name="test">
<input type="hidden" name="id" value="10">
</form>

så nu när jag klickar på lägg till produkt som öppnas i en popup så vill jag att värdet 10 ska finnas i popupen dvs i add.asp filen i ett hidden fält, förstås det bättre nu?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Lägg med det i querystringen då, och hämta med request.querystring i add.asp?

då måste add.asp filen se ut så här add.asp?id=10 eller???

jepp

men varför fungerar inte request.form i popup??

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Klassiskt gränssnittsproblem, skulle jag vilja säga.

Fundera lite över om du verkligen behöver en popup-ruta där, det verkar lite omotiverat när man bara skall lägga till en produkt. Det är bättre att skippa den och göra det ordentligt istället, tror jag.

Gimbo skrev:

men varför fungerar inte request.form i popup??

Det gör det. Men du postar ju ingenting till det.

Override, det är ordentligt med en popup, ser mer proffsigt ut enligt mitt tycke, då ett popup öppnas och ett formulär visas man knappar in produkten, sen försvinner popupen och produkten är addad, men detta är en annan femma...

till problemet

anders jag löste det som du sa med querystring, men vad menar du med att jag inte postar ngt?? måste man klicka på en submit knapp för att request.form ska fungera?

Antingen en submitknapp eller något som submittar formuläret (ett javascript eller dylikt). Ett formulär postas inte bara för att det råkar finnas på sidan. Hur skulle det i så fall hanteras om man har fler formulär på en sida?

Dessutom måste man använda method="post" i <form>-taggen för att du ska kunna använda request.form för att hämta värdena.

Mvh

ok, jag trodde det räkte med <form> </form> för att det skulle gå att kalla på värden m h a request.form , aja men då vet man d oxå, man tackar!

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Gimbo skrev:

Override, det är ordentligt med en popup, ser mer proffsigt ut enligt mitt tycke, då ett popup öppnas och ett formulär visas man knappar in produkten, sen försvinner popupen och produkten är addad, men detta är en annan femma...

Beror på hur man ser det. Låter som något som kräver pyssel med javascript för att få ursprungssidan under popupen uppdaterad. För jag gissar att det finns en lista på produkterna i denna?

japp, ur right mään... har ett javascript som uppdatera listan under popupen.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)