Finns det någon variabel som är användbar för att ta reda på till vilken sida jag skall. :q
Det är så att om jag vill till en sida som kräver att jag är inloggad blir jag redirectad till en inloggning. När jag är inloggad vill jag då till den sidan som var tänkt att jag skulle till från första början. Nu redirectas jag till den sidan som jag kom ifrån men dit ville jag ju komma bort ifrån. :l
Lite krångligt kanske ??
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Hm.. men du måste väl i alla fall ha varit på den sidan du vill till, då borde väl HTTP_REFERER fungera?
Nej, då kommer jag tillbaka till inloggningssidan eftersom jag sätter en session efter det jag loggat in och kollat att det är rätt lösen/anv.
[B]Kollar om anv/lösen är fel[/B]
Else
Session("SecurityID") = "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"
Response.Redirect Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
Detta funkar alltså inte därför att överst på varje sida som behöver lösen finns följande:
If Session("SecurityID") <> "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" Then
Response.Redirect "/login.asp"
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Min tanke var ju då att man skulle plocka upp adressen från den sidan som "kastar bort en" på login.asp, men det går alltså inte med HTTP_REFERER tydligen. :(
Skicka med sidnamnet då?
If Session("SecurityID") <> "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" Then
Response.Redirect "/login.asp?sida=" & Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")
Sen så kör du en redirect till request.querystring("sida") när du är inloggad.
Det lät intressant, skall testa..... jag återkommer :)
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Det enklaste är väl att i inloggningsformuläret skriva vilken sida du kommer ifrån.
<input type=hidden name=redirecttourl value=<%response.write(request.servervariables("HTTP_REFERER"))%>>
och sen på inloggningssidan
response.redirect(request.form("redirecttourl"))
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Det var väl ungefär det som inte fungerar. Varför gör det inte det egentligen?
Om man kommer till en sida som redirctar en till en annan sida, borde inte den sida som redirectar en bli "refererande" sida då?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
solbulle skrev:
Varför gör det inte det egentligen?
Därför att browsern bara fyller i REFERER-headern vid länkklickningar och inte när den reagerar på redirect-headers.
Öht bör man inte basera funktionalitet på REFERER. Dels skickar inte alla läsare den, dels finns det många proxies som automatiskt plockar bort den.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Ah, där ser man. Misstänkte det.
Då bör ju min variant vara hyfsat ok att köra antar jag.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Ja, SCRIPT_NAME är en servergenererad variabel. Den kan man alltid lita blint på.
HTTP_REFERER borde egentligen ligga i nåt som hette Request.BrowserVariables så att skillnaden framgick. Tycker jag iaf.
Även standardconfigurerad Norton Security plockar bort HTTP_REFERER.
Funkade kanon, nästan.
När formuläret validerades så tappades innehållet i Querystringen, fick mellanlagra den i en variablel
last_page = request.querystring("sida")
<Form Method="Post" Action="login.asp?sida=<%=last_page%>">
Sen var det frid å fröjd, tackar.