webForumDet fria alternativet

Uppdatera!

ASP

8 svar · 365 visningar · startad av kaktusen

Medlem sedan juni 2002139 inlägg
Frågan#1

Jag vill att mitt forum ska uppdateras automatiskt när ett inlägg har skrivits.

Databasen ska alltså känna om ett nytt inlägg finns och DÅ ska forumet uppdateras.

Jag vill med andra ord inte ha ngt script som gör att forumet uppdateras automatiskt var 30:e sekund.

Hur gör man?

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Om du menar att din browser ska uppdatera sidan automatiskt om någon annan gör ett inlägg så är det tyvärr omöjligt.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Stämmer det som Skarre säger, du måste ha en automatiskt uppdaterare

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Och tackar för det. Tänk vad jobbigt om man sitter och skriver ett meddelande så uppdateras sidan och allt det man skrev försvinner. Bara för att någon annan skrivit ett inlägg.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Jao fast Iframes finns ju som tur är ;)

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Inlägget kan ju även skrivas i en popup, på en annan sida eller utanför en frame.
Du kan ju även låta användaren själv uppdatera sidan. (F5) ;)

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Finns det inte någon ActiveX-kontroll man kan använda med javascript för att läsa av en asp-fil där det står hur många rader det finns i databasen?

Medlem sedan aug. 200334 inlägg

använd en iframe som uppdateras då & då... fast ärligt. Det är skitjobbigt med en sida som uppdateras hela tiden. Speciellt ifall man använder IE då ett klickande ljud hörs varje gång sidan har laddats.

Låt istället flagga för olästa meddelanden. Som det funkar här på wF.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag förstår inte meningen med att uppdatera hela tiden, jag menar hur ofta skriver man inlägg som tar så lång tid att skriva egentligen?

Näe, trolla inte för mycket med dina besökares brusare, det brukar ogillas, vet jag av erfarenhet.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)