webForumDet fria alternativet

Länkar hittar inte rätt väg

ASP

9 svar · 261 visningar · startad av Vickan

Medlem sedan maj 200326 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Har kommit igång lite med asp nu, men känner mig som en total nybörjare och hoppas någon fattar vad jag menar.

Den här sidan includeras på default-sidan.
Därefter vill jag att denna include-sida ska includera ytterligare filer i samma sida genom en meny och det är menyn som inte funkar.

<table class="hair" cellpadding="0" cellspacing="0" style="background-image: url(images/fris_transp.jpg);">
<tr>

<td class="hair">
<p class="scroll">
<%server.execute("include/hair/hair_meny.asp")%> 

</p>
</td>

<td class="hair2">
<p class="scroll">

<%
Set Obj = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If Obj.FileExists(Server.MapPath("include/hair" & Trim(LCase(Request.QueryString("page"))) & ".asp")) Then
  Server.Execute "include/hair" & Trim(LCase(Request.QueryString("page"))) & ".asp"
Else
  Server.execute "include/hair/hair_start.asp"
End if
Set Obj = Nothing
%>

</p>

</td>
</tr>
</table>

Och så här ser menyn ut som includeras i ovan include-fil. På ett sätt funkar det och det är att sidorna öppnar sig själva och inte i den td som jag vill ovan.

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=include/hair/hair_start">Frisör start</a><br>

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=include/hair/hair_tider">Tider</a><br>

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=include/hair/hair_priser">Priser</a><br>

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=include/hair/hair_kontakt">Kontakt</a><br>

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan se felet.

Mvh/Vickan

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Som jag har förstått det ska du nog skippa sökvägarna i länkarna. :)

Sebbe: Har testat det och det funkar tyvärr lika dåligt ändå. :(

Mvh/Vickan

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Sebbe har rätt, fimpa sökvägen i länkarna.

Sen ha r du missat lite slashari din kod.

<%
If Obj.FileExists(Server.MapPath("include/hair/" & Trim(LCase(Request.QueryString("page")) & ".asp"))) Then
  Server.Execute "include/hair/" & Trim(LCase(Request.QueryString("page"))) & ".asp"
Else
End if
Set Obj = Nothing
%>

Funkar fortfarande inte men har tänkt på en annan sak:

Hur vet dessa länkar som ligger i en tabellcell att de ska visa sidorna i den andra cellen på samma sida? Är det det som är felet?

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=hair_start">Frisör start</a><br>

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=hair_tider">Tider</a><br>

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=hair_priser">Priser</a><br>

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=hair_kontakt">Kontakt</a><br>

Den andra cellen:

<%
If Obj.FileExists(Server.MapPath("include/hair/" & Trim(LCase(Request.QueryString("page"))) & ".asp")) Then
  Server.Execute "include/hair/" & Trim(LCase(Request.QueryString("page"))) & ".asp"
Else
End if
Set Obj = Nothing
%>

Mvh Vickan :OO

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

om du bara skriver så här: page=hair_start osv....

Och sidorna visas i den cellen där du sätter utskriften från resp. fil.

Ok... kan du utveckla det lite mera är du snäll, testade lite snabbt, men jag tror inte jag förstod vad du menade.

Menar du att jag ska byta ut koden i den andra cellen där sidorna ska visas till ??? Hur ska det exakt se ut?

Vickan skrev:

Ok... kan du utveckla det lite mera är du snäll, testade lite snabbt, men jag tror inte jag förstod vad du menade.

Menar du att jag ska byta ut koden i den andra cellen där sidorna ska visas till ??? Hur ska det exakt se ut?

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=hair_start">Frisör start</a><br>

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=hair_tider">Tider</a><br>

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=hair_priser">Priser</a><br>

<a href="<% Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>?page=hair_kontakt">Kontakt</a><br>

I den ena cellen...

I den andra:

<%
' Skapa objektet..
' Kolla om filen finns på angiven plats, alltså i   include/hair/
If Obj.FileExists(Server.MapPath("include/hair/" & Trim(LCase(Request.QueryString("page"))) & ".asp")) Then
' Om filen finns exekevera den.
Else
' Om inte exekevera denna ...
End if
Set Obj = Nothing
%>

Något sådant...

Tack för förklaringen. Kan tala om att det funkar nu också.

Mvh/Vickan

Vickan skrev:

Tack för förklaringen. Kan tala om att det funkar nu också.

Mvh/Vickan

Finemang! :)

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)