webForumDet fria alternativet

Kan inte skapa MAPI session

ASP

10 svar · 435 visningar · startad av mattiasjarnhall

Medlem sedan apr. 2001126 inlägg
Frågan#1

Hej hopp

Jag försöker mig på att lista lite "tasks" som jag har i en publik folder på en exchangeserver. Vad jag har förstått skall det gå att göra med CDO?! Och för att kunna göra detta måste jag kunna skapa en MAPI session?! (rätta mig om jag har fel)

Jag försöker köra följande kod:

<%
'On Error Resume Next

Set objSession = Server.CreateObject("MAPI.Session")
If Err.Number = 0 Then
	Response.Write("Session Skapad!")
Else
	Response.Write("Det blev fel, Session skapades inte!")
End If

Set objSession = Nothing
%>

Jag får detta felmeddelande:

Server object, ASP 0177 (0x800401F3)
Invalid ProgID. For additional information specific to this message please visit the Microsoft Online Support site located at: http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.
/exchangelogon.asp, line 5

Måste jag köra scriptet på samma server som exchangeservern ligger på? Jag vill ju köra den på en annan server! Går detta?

Snälla någon hjälp mig en bit på vägen, jag är totalt fast i detta problem! :)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Måste jag köra scriptet på samma server som exchangeservern ligger på?

Nej, det måste du inte. Det borde tex räcka rätt bra om du installerar bara Outlook-klienten från Office-skivan på servern. Eventuellt behöver du inte ens det. Kolla under set-upen om det finns möjlighet att bara installera själva komponenterna (minns inte exakt hur det ser ut).

Outlook-klienten har jag installerad (om du menar själva Outlook.. programmet), men det funkar alltså inte ändå.

Outlook-klienten har jag installerad

På webbservern? Isåf vet jag inte .. Kolla vad IUSR_DATORNAMN har för rättigheter på ..\system32\cdo.dll. Leta också i registret efter nycklar som heter MAPI.Session.

Men det måste ju vara något strul på min dator (som jag använder som server) eftersom jag inte kan skapa MAPI sessionen.. den har ju i sig ingen koppling till någon exchange server... Jag skapar ju bara objektet:

Set objSession = Server.CreateObject("MAPI.Session")

Men det måste ju vara något strul på min dator

Ja, uppenbarligen. Men du svarar ju inte på några frågor. Har du en fil som heter ..\system32\cdo.dll? Har du nån registernyckel som heter MAPI.Session?

Gör ett enkelt experiment:

Kör en VBS-fil som administrator med innehållet:

Set objSession = CreateObject("MAPI.Session")

.. om det funkar så är det ett rättighetsproblem. Om det inte funkar så är inte komponenten korrekt registrerad. Sätt i Office-skivan och kolla runt bland det som inte är installerat och kolla om det är något som "låter rätt" under Outlook-prylarna.

Hmm...

Jag hittade inte cdo.dll, och inte heller något i registret som hette mapi.session.

Jag sitter på jobbet och har inte tillgång till installations-skivan just nu (Office 11, 2003). Går det att ladda ner CDO via nätet?

Medlem sedan mars 2003772 inlägg

Sök efter "Download Collaboration data objects" på google så borde du få ganska många träffar.

Det är bara patchar och uppdateringar jag hittar när jag söker!
Ingen som har en direktlänk till cdo?

Jag tror inte den går att ladda ner separat. Vad jag förstår så ska den ingå i tex Outlook XP-setupen och hamna under C:\program files\common files\system\mapi\1033, i tidigare versioner har den hamnat i system32. (Källa).

Det här Office 11 du kör, vad är det? En beta för senaste Office-paketet? Om det är utvecklingsmaskin kanske du kunde prova att köra in en lite äldre release-version?

En annan möjlighet:

Kolla på jobbets Exchange-skiva. Nån version av cdo.dll borde följa med under nåt som heter nåt i stil med "Client access tools" eller liknande, tycker man.

En sista möjlihet (på egen risk):

"Låna" cdo.dll från Exchange-servern och regga den på din egen maskin med regsvr32. Kanske funkar. Kanske inte. Det märker du ju.

Tackar Niko för all hjälp. Skall testa detta senare idag så får vi se vad som händer (eller inte händer) ;-)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)