MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Hejsan!
1. Tänkte ställe en kanske lite luddig fråga men de får gå an.
Jag har märkt att på vissa sidor används redirect på det sättet att man slungas vidare till den "Aktuella sidan" när man t.ex. loggar in. Med detta menar jag att om man är på t.ex. nyhetssidan och loggar in så kommer man automatiskt tillbaka till nyhetssidan. Hur gör man detta? :)
2. Fråga 2 då... tänkte göra en funktion som tar bort de sista sifforna i ens IP nmr när man ska skriva ut dem. Alltså ska IP numret se ut på ett ungefär så här 000.000.000.XXX. Inte fått ngn pejl på varken de ovanstående eller det här.
Tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig :)
MVH
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Löste IP frågan :)
<% Dim IP
IP = RecSet("IP")
If Len(IP) = 15 Then
Response.Write (Left(RecSet("IP"),12) & "XXX")
Else
Response.Write (Left(RecSet("IP"),11) & "XXX")
End If %>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Angående fråga två så är ju inte ip-nummer just 14 eller 15 tecken långa, så din lösning, även om den ibland fungerar, kommer ganska ofta att ge fel. Följande fungerar oberoende av hur långt ip-numret är (den strippar helt enkelt bort den sista punkten och det som är efter):
Response.Write left(strIP, InStrRev(strIp, ".")-1)
Mvh
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Här kommer mitt inlägg som jag egentligen skulle skriva, innan datorn fick spratt:
Jag tror nog att det här kommer funka bättre för IP-adressen:
strIP = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
intX = Len(Right(strIP, Len(strIP) - InStrRev(strIP, ".")))
Response.Write(Left(strIP, InStrRev(strIP, ".")) & String(intX, "X"))
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg tackar grabbar =)
vad har ni o säga om fråga 1?
MVH
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Angående fråga ett kan du ju på loginsidan mha servervariabeln HTTP_REFERER ta reda på var du kom ifrån. Skicka vidare denna till den sida som kollar inloggningen, och, om den är godkänd, skicka vidare.
Annars kan du ju alltid ha en sessionsvariabel där du lagrar senast besökt sida.
Mvh
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Jag kanske inte fattar riktigt, men du skulle väl kanske kunna lägga in vilken sida man är på när man loggar in, och sedan skicka honom till sidan.asp?page=Session("page"). Säg till om du inte fattar eller om jag inte fattar. ;)
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Jaså? Hur går detta till? :D
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg
Sebbe skrev:
Jag kanske inte fattar riktigt, men du skulle väl kanske kunna lägga in vilken sida man är på när man loggar in, och sedan skicka honom till sidan.asp?page=Session("page"). Säg till om du inte fattar eller om jag inte fattar. ;)
säg om jag är på nyheter.asp och trycker på logga in knappen och den kör igenom allt så Sessioner skapas o du vet hela raddan :) sen i Response.Redirect vill jag ha så den hamnar på just nyheter.asp.
Response.Redirect "URL"
MVH
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Kanske något sånt här?
<%
Session("page") = Request.QueryString("page")
strPath = Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")
If Session("page") = "" Then
Session("page") = "sida||"
Session("page") = Session("page") & Right(strPath, InStrRev(strPath, "/"))
End If
%>
Formuläret här...
Nästa sida:
<%
If InStr(Session("page"), "||") > 0 Then
arrPage = Split(Session("page"), "||")
Response.Redirect(arrPage(1))
Else
Response.Redirect("default.asp?page=" & Session("page"))
End If
%>
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Ah, hm *tänker* ;)
Hur gör jag om jag vill ändra redirect'en till
Response.Redirect (" & sidan & ".asp?page=" & Session("page"))
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Måste jag isåfall skapa en array med alla sidor i?
Och hur gör jag det? :D
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg
Melea skrev:
Måste jag isåfall skapa en array med alla sidor i?
Och hur gör jag det? :D
Nej, du behöver inte skapa någon array! :) Arrayen jag skapar i koden är för att kolla om sidan du var på var en egen sida eller om det var en "querystring-sida".
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Ditt inloggningsscript, är det inkluderat i sidorna?
Själv använder jag mig av en typ av script som är infogat i sidorna, om man inte är inloggad visas ett inloggningsformulär, annars körs sidan som vanligt.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg
solbulle skrev:
Ditt inloggningsscript, är det inkluderat i sidorna?
Själv använder jag mig av en typ av script som är infogat i sidorna, om man inte är inloggad visas ett inloggningsformulär, annars körs sidan som vanligt.
Nej de e inte includerat, kanske är o tänka på? Men det har väl inte direkt med saken o göra? :)
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Ah sebbe, du får ursäkta min brist på asp kunskaper men jag har inte kommit till array stadet, vet bara att det är en sorts variabel som innehåller fler än ett värde.