nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg okej.. nu har jag stirrat mig helt och hållet blind på min kodning.
<%
Dim user, pass, mail, namn, gatuadr, postadr, postnr, sex, age, browser
user = Session("user")
pass = Session("pass")
mail = Session("mail")
namn = Session("namn")
gatuadr = Session("gatuadr")
postadr = Session("postadr")
postnr = Session("postnr")
sex = Session("sex")
age = Session("age")
browser = Session("browser")
SQL = "INSERT INTO users (username, password, namn, epost, gatuadress, postnr, postadress, kon, alder) VALUES ('"& user &"','"& pass &"','"& namn &"','"& mail &"','"& gatuadr &"','"& postnr &"','"& postadr &"','"& sex &"',"& age &")"
Set rs = cn.Execute(SQL)
Set rs = Nothing
cn.Close
Set cn = Nothing
Session.Abandon
Session("browser") = browser
Response.Redirect "main.asp"
%>
jag får felmeddelandet Microsoft JET Database Engine fel '80040e14'
Syntax error in INSERT INTO statement.
/jobb/futurefitness/html/registrera-spara2.asp, rad 25
vad e fel? :/
MVH
------------------
nakoz :)
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg kan ju tilllägga att alla fält förutom 'Alder' är av datatypen text. Kan inte postnummer va text? eller va e de som knasar? :(
MVH
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej jag ser inget direkt. Det jag kan tänka mig är att variabeln age inte får något värde.
Det kan man enklast kontrollera med att skriva ut sql-satsen med response.write.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg har gjort de larsG... å då printar den allting, helt rätt som jag vill ha de... men den vill inte ha in värdena i databasen. testade å göra postnr till tal oxå, samt att skippa enkelfnuttarna i inserten... men jag fick samma fel då.
MVH
------------------
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Hur blev SQL-satsen?
Du ska inte göra ett recordset när du gör en INSERT, eftersom inget returneras.
ersätt
Set rs = cn.Execute(SQL)
Set rs = Nothing
med
cn.Execute SQL
obs! Inga parenteser
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg åhå... den som söker finner... hittade ett 2 veckor gammalt inlägg, där @nders förklarade att password kanske var ett reserverat uttryck... så jag klamrade det... å voila! :)
Tack emission å larsg för hjälpen. Jag ändrade de som du sa emission, å allt funkar fortfarande tokbra :)
MVH
------------------
[Redigerat av nakoz den 02 mar 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Är password ett reserverat ord i SQL? Vilken DBMS använder du?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum