webForumDet fria alternativet

Allt i en sida

ASP

3 svar · 226 visningar · startad av Calevan

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg
Frågan#1

Som jag förstått det så finns det två huvudsätt att göra det hela på. Det ena är med IF satser och det andra med Select Case enligt:

IF Request.Querystring("sida")="bilder" THEN
ELSEIF Request.Querystring("sida")="info" THEN

Select Case Sida
Case "info"
	Call info()
Case Else
	Call default()
End Select

Select Case kan användas för att anropa subbar som i detta fall, eller med server execute:

select case request.querystring("site")
case "kontakta"
 server.execute("kontakta.asp")
case else
 server.execute("start.asp")
end select

Problemet med att anropa andra sidor är ju att man måste includera alla grejer man vill ha igen, tex funktioner man ska använda och sånt. Gäller det även för subbarna?

If modellen har jag hört ska vara långsammare och sämmre, men med Select modellen verkar man behöva includera allt flera gånger. Vad är bäst att använda? Om Select case, ska man använda subbar eller server.execute?

TACK!

mycket text, lätta frågor :)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Select Case eller If-satser spelar ingen roll vare sig det gäller subbar eller server,execute. I det avseendet är de identiska.

Skulle tro att vid en tillämpning som detta är det "renare" kodmässigt med Select Case, prestandamässigt tror jag det verkligen kvittar.

Kör du med server.execute åker du på att inkludera alla filer o grejer i den "nya" filen.

solbulle skrev:

Skulle tro att vid en tillämpning som detta är det "renare" kodmässigt med Select Case, prestandamässigt tror jag det verkligen kvittar.

det var kul att höra, många andra jag frågat har sagt Select Case... och att det är mycket bättre.

solbulle skrev:

Kör du med server.execute åker du på att inkludera alla filer o grejer i den "nya" filen.

gäller det om jag kör med subbar också?

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)