jag har gjort flera olika sidor, och jag kan/vet bara hur man gör databaser i access. men de blir alltid överfulla. hur gör man en databas som klarar fler användare samtidigt? och hur många klarar en access databas?
Ofta beror detta problem på att inte alla Connections stängs.
Se till att du har stängt och satt connection objectet till nothing så fort du inte behöver ha databasen öppen.
Själv har jag utvecklat databaslösningar till en kompis med Access som databas och han har minst 1000 besökare om dagen, ändå går siten inte tungt, eller överfull.
Som mest brukar han ha en 70 besökare inne samtidigt.
cu
PatrikB
------------------ Private Function OutPut(ByRef sString)
OutPut = "Who gives ..." & sString
End Function
Vid databaser som ytnyttjas över internet, och man behöver ha stor prestanda så används de "stora" typ MS-SQL Server, Sybase, Oracle mm. Dessa konfigureras och körs på separata servrar. Eftersom transaktioner är viktiga, speciellt vid internetkommunikation, så är MS-SQL Server tillsammans med MS Transactionserver helt klart outstanding.
MySql stödjer inte transaktioner, inte heller främmande nycklar speciellt bra. Men är ett alternativ, då det förekommer "gratis"
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."
som denna då?
SQL Server 2000
Fattar inte rikigt mitt
webhotell stödjder detta
men måsta man ha nåt visst program eller hur gör man för att göra kolumner i en sådan databas?
------------------
"Brott kanske inte lönar sig, men det är kul"
Hör med webbhotellet, dom borde kunna ge den information du behöver. Du kan skapa en databas i Access, och sedan konvertera den, men lättast/bäst är nog med "remote administration" till databasen.
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."
Kan ju säga att en license för databas programmet MS SQL går nog lös på sisådär
15 000... Så ingen tvekan om att SQL mest vänder sig till de riktigt stora sajterna och företagen.
------------------
If you can´t beat them - nuke them!
Lite "off-topic" men kan man komma undan så billigt verkligen? En licens till access går väl på 4000:- så det låter billigt i sammanhanget. Hur som helst så brukar de allra flesta webbhotell ta lite extra för att man använder ms-sql (100-400 i månaden är inte ovanligt).
Ursäkta snedsprånget...
------------------ "Nothing sucks like Electrolux." (En slogan som inte gick hem riktigt i USA...)
<!--#include file="ink_db.asp" -->
<%
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Visa = "SELECT * FROM medlemmar ORDER BY namn"
RecSet.Open Visa, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
%>
<% Do Until RecSet.EOF %>
<%= RecSet("namn")%><br>
<%
Visa.Close
Set Visa = Nothing
RecSet.Close
Set RecSet = Nothing
Connect.Close
Set Connect = Nothing
%>
Visa är inget objekt, och således behöver du inte stänga det:
<!--#include file="ink_db.asp" -->
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strSQL = "SELECT * FROM medlemmar ORDER BY namn"
Set rs = Conn.execute(strSQL)
Do Until rs.EOF
Response.write rs("namn")&"<br>"
rs.MoveNext
Loop
RecSet.Close
Set RecSet = Nothing
Connect.Close
Set Connect = Nothing
%>