Du kan ju logga antal unika besökare och sen lägga till vad varje besökare använder för browser genom
Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT")
Sen är det ju bara att dra ut en select med en Count på hur många av alla loggade som använder IE.
8 svar · 391 visningar · startad av Dr-man
Finns det nåt sätt med VB Script att kolla t.ex hur många som kör
IE 5.0 i nätverk?
Du kan ju logga antal unika besökare och sen lägga till vad varje besökare använder för browser genom
Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT")
Sen är det ju bara att dra ut en select med en Count på hur många av alla loggade som använder IE.
Jag får det inte att fungera!
Felmeddelandet är: Object reguired: 'Reguest'.
Jag vill inte använda något ASP, endast VB Script!
Kan nån hjälpa?
Det slår dig inte att det står "Reguest" i ditt felmeddelande och att det står "Request" i SteveP:s inlägg?
Och nej, det går inte att automagiskt kolla hur många som använder IE5. Det enda du kan göra är att kika på vad besökarna på en sida använder.
Du kan ju använda dig av MSWC.Browsertype också
dim BrowserType
set bc = Server.CreateObject("MSWC.BrowserType")
if bc.browser="IE" then
BrowserType = "MSIE"
elseif bc.browser="Netscape" then
BrowserType = "Netscape"
elseif bc.browser="Lynx" then
BrowserType = "Lynx"
end if
När jag försöker köra scriptet i föregående inlägget, så får jag
följande felmeddelande:
Object required: 'Server'
Vad kan det vara för fel?
StevePs exempel kan du inte köra utan att du lägger det på en webbsida. Det är ungefär exakt samma sak som hans första exempel, då mswc.browsertype också analyserar besökarens user agent.
Ang. felmeddelandet; Server.Createobject använder man bara i ASP. Kör man vbscript löst så ska man droppa Server.
Jag gör ett sista försök!
Med kodsnutten i VB Script nedanför får man användarnamnet och loginscriptet på alla användare i nätverket.
Set objDomain = GetObject("WinNT://VNS" & strDomain)
objDomain.Filter = Array("user")
For each objUser in objDomain
objUser.GetInfo
WScript.echo objUser.Name & ", " & objUser.LoginScript
Next
Borde det inte gå att göra samma sak med att kolla IE-
webbläsarna med enbart VB Script?
Borde det inte gå att göra samma sak med att kolla IE-
webbläsarna med enbart VB Script?
Jo, men knappast på det sättet. IE-versionen är ju inte knuten till användarkontot i domänen utan till operativet, eller hur?
Det blir nog till att loopa över alla maskiner i domänen och sen köra lite WMI + "remote registry". Det här kanske är en början: