webForumDet fria alternativet

Replace - bra eller dåligt

ASP

3 svar · 198 visningar · startad av lillen_009

Medlem sedan nov. 2002137 inlägg
Frågan#1

Jag använder i mitt forum replace för att översätta egna taggar till HTML. Fungerar bra men jag har hört att regExt ska vara bättre. Varför? På vilket sätt?

Så här ser det ut som jag använder idag:

texten = Replace(texten,"[b]","<b>")
texten = Replace(texten,"[/b]","</b>")

Funngerar som sagt, men jag ersätter det på sidan när jag skriver ut poster. Alltså lagras det som i databasen. Är det bra? Sölar det ner sidan mycket?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Det beror på hur komplicerade bitar du vill byta i din text...

Jag vet inte vad som är "söligast", men troligtvis så tar ett Regular Expression normalt mer serverkraft än vad en Replace gör.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Så som jag förstått det så är Replace() snabbare och effektivare, men RegExp har möjligheten till mönster.

Alltså skall man bara byta ut **mot <b> så borde Replace() vara det bästa.

Ur prestanda synpunkt bör du dock göra det när du skriver IN posten i databasen då du endast behöver göra det 1 gång per post, istället för varje gång som sidan visas.

Det finns dock nackdelar med detta, eftersom datan i databasen inte exakt stämmer överens med det man skrev in, men det kanske inte spelar någon roll för dig.

Sedan får du istället för att byta ut **till <b> i visa texten, byta ut <b> till **i redigera texten, fast det gör man inte lika ofta.

- M******

Medlem sedan nov. 2002137 inlägg

Hur gör man det när man sätter in det i databasen? Man har ju request.form("msg") på Insert sidan (använder MySQL). sätter man bara in kodning(request.form("msg")) i databasen?
(Funktionen som gör replacen heter kodning)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)