ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Jag är ny både med mysql och med denna sortens insert sql så jag har antagligen tabbat mig rejält.
Detta är min kod
<%
set connect = server.createobject("ADODB.connection")
Connect.Open "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=localhost;Database=filmer;"
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
commentdate = now
MySQL = "insert into filmer (comment,comment_date) value ("Esse", "" & commentdate & "") where ID = " & request.querystring("ID") & ""
RS.close
connect.close
response.Write("Infon har Sparats!")
%>
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Ganska säker på att det är i sql satsen felet ligger.
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Oj glömde
Set RS = Connect.Execute(MySQL)
men det var inte det som var felet.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Vad är "Esse".
MySQL = "insert into filmer (comment,comment_date) value (""Esse"", "& commentdate &") where ID = " & request.querystring("ID")
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Apostrofer runt sträng- och datumvärden behövs i SQL-frågan.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Du har bland<t ihop syntaxen för update och insert.
Vill du lägga till en ny post eller förändra en befintlig post?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ja, det lade jag inte ens märke till. :)
F.ö. heter det values.
Mvh
prova med response.write MySQL så ser du hur den ser ut och vad som kan vara fel
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg ja där hadde jag allt lyxats shabla till d ordentligt.. :D
D skulle ju va update.. och då skriver man ju SET.. bla bla :D
Inte kodat asp eller nått på ett år nästan då blir d som d blir!
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Nuså.. men vad e fel på DETTA, är det speciella regler eller nått med MySQL?
MySQL = "update filmer SET comment = '" & request.form("apa") & "' SET comment_date = '" & commentdate & "' where ID = " & request.querystring("ID") & ""
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vad är det för fel, och hur ser frågan ut om du skriver ut den?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Nu ser jag en sak du gjort i alla fall. Du ska endast ha ett SET, därefter kommatecken mellan fälten du ska uppdatera.
Mvh
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Ah tack nu funkar det! e man amatör så e man ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Bra att det fungerar. Men, ta för vana att alltid när det blir fel, ge oss felmeddelande samt utskriven SQL-fråga. Hur SQL-frågan i ASP ser ut är inte lika intressant som den färdiga.
Mvh
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg har stött på ännu ett fel. antagligen jag som helt enkelt inte har så bra koll på hur man får o inte får skriva..
MySQL = "update filmer SET '" & request.querystring("tabell") & "' = '" & request.form("apa") & "' where ID = " & request.querystring("ID") & ""
Den klagar på :
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.14-nt]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ''skadespelare' = 'tönten' where ID = 427' at line 1
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du ska inte ha apostrofer runt fältnamn. Dessutom:
snabelanders skrev:
Men, ta för vana att alltid när det blir fel, ge oss felmeddelande samt utskriven SQL-fråga. Hur SQL-frågan i ASP ser ut är inte lika intressant som den färdiga.
Mvh
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg MySQL = "update filmer SET " & request.querystring("tabell") & " = '" & request.form("apa") & "' where ID = " & request.querystring("ID")
Kanske.
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg tack nu funkar det!
Sorry e trög men vad menas med utskriven sql fråga?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Response.write MySQL
Response.End
Då kommer du se vad som står där, om querystringsen kommer med etc.
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg ok tack Ska bifoga detta i fortsättningen!