webForumDet fria alternativet

session...

7 svar · 216 visningar · startad av Bendro

BendroMedlem sedan jan. 20011 439 inlägg

Hur kan det komma sig att en session-variabel kan försvinna vid en time-out, medans sessionId är kvar?

På min shop visas totalsumman av varukorgen hela tiden längst ner..denna ligger i en session-variable. Själva korgen styrs av sessionId. Om jag råkar ut för en time-out, eller om jag stänger webläsaren och genast går in igen i ett nytt fönster ligger varorna kvar i korgen, men summan längst ner är nollad.
Kan det vara fel på serverns inställningar? Vet att dom haft problem med den.

------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein

webzonenMedlem sedan feb. 2001370 inlägg

Har du provat med att uppdatera efter du gått in igen?? och kollat så att varorna fortfarande är kvar där?

------------------
If you can´t beat them - nuke them!

Ja, det har jag provat och dom ligger kvar. Men det verkar som problemet bara uppstår ibland.
Verkar som servern inte dödar min session ordentligt trots en time-out

Det som gör det hela så konstigt är att sessionId:t finns kvar medans sessionvariablerna dödats...

------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein

CoolDudeMedlem sedan aug. 2000155 inlägg

Har du stängt ALLA web fönster???

------------------
/CoolDude

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Sessions id ska inte finnas kvar på servern. Servern använder en cookie för at lagra sessionsid hos klienten. Verkar som sesionen aldrig tar slut. Kör du lokalt, eller är det en server externt? kan vara någon proxyserver som fortfarande håller liv i sessionen.

Var sparar du varorna eftersom dom ligger kvar, och summan (verkar vara i en sesssionsvariabel, av vad jag förstår) är nollad. Sparar du varorna i en cookie? för i så fall lär dom ligga kvar, då en cookie inte är kopplad till en session.

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

Hmm...är inte säker på att ALLA webfönster stängdes.... Får väl prova igen. Är dock säker på att alla fönster som jobbade mot den servern är stängda.

Toonster... det är en extern server. Varorna sparas i en databastabell där även sesseionId sparas för att koppla rätt post till rätt session. Summan som ligger synlig hela tiden ligger dock i en sessionvariabel och sparas aldrig ner i någon databas. Använder inte några cookies.

------------------

emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

"Är dock säker på att alla fönster som jobbade mot den servern är stängda."

Det spelar ingen roll. Du måste fimpa hela browsern för att bli av med sessionen.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Precis, det finns bara en cookie fil, oberoende antal fönster. Eftersom sessionsid't använder cooies, så finns kopplingen kvar.

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb