webForumDet fria alternativet

Cookies, etc. Råd och tips, plz!

ASP

3 svar · 297 visningar · startad av FunkDevoid

Medlem sedan juli 20033 inlägg
Frågan#1

Hej, alla! Nu är det så här att jag har ett forum där jag använder cookies för att hålla reda på vilka inlägg som man läst; När man går in i inlägget dumpar den en cookie med dagens datum, etc... allt det där har ni säkert hört förut. Allt var frid och fröjd och alla levde lyckliga i alla sina dar.
Dock läste jag sen att Explorer bara accepterar 20 cookies från samma webplats samtidigt, och mycket riktigt började snart vissa av mina egna cookies att försvinna under mystiska omständigheter.
Då tänkte jag som så "Jag loggar bara alla trådar i en enda cookie, no problemo" men så läste jag strax att en cookies maxstorlek är 4kb (vilket kanske inte är så farligt), men också att vissa firewalls inte accepterar cookies > 1kb!
Jag la mig på marken och sparkade och skrek och grät, men när jag tittade på skärmen stod fortfarande cookiens begränsningar och skrattade mig rakt upp i ansiktet.
Sen fick jag en idé om att jag kunde ha ett eget "cookiesystem" på servern istället, med egna textfiler etc. Nu undrar jag bara om det kommer slita mycket på servern att hålla på och öppna och skriva till massa textfiler hela tiden? Min tanke var att det inte kan ta så mycket mer än att ha en session uppe, men jag kanske har fel.
Fördelen med att använda mina egna serverbaserade "cookies" vore ju att det inte spelar någon roll vilken dator användaren loggar in från.
Kanske ska nämna lite snabb data också: Det kommer (nästan garanterat) inte vara fler än 500 personer inne samtidgt, alltså inte fler än 500 textfiler som öppnas och skrivs till samtidigt. Vad tror ni?
Om någon har något förslag på hur man kan kringgå mina cookieproblem vore det också välkommet. (har funderat på att alternativt skapa ett lite smartare cookiesystem istället)
Tack på förhand!

Jag hatar folk som bumpar trådar, men är det verkligen ingen som kan hjälpa mig? :,(

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Dina cookies som du skriver i dagsläget, hur mycket info lägger du i dom?
Hur stor skulle varje cookie kunna bli i ditt fall?
Jag tycker att 1kb rymmer ganska hyfsat med info.

Jo, det är sant... kanske ska satsa på ett lite smartare cookiesystem.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)