webForumDet fria alternativet

Hur gör man??

ASP

2 svar · 323 visningar · startad av Ville78

Medlem sedan juli 200319 inlägg
Frågan#1

Hallå där!!

Finns det någon smart typ som kan hjälpa mig med denna lilla fråga. Jag håller på och knopar ihop en lite webbshop för skivor. Nu undrar jag hör man gör en sådan där meny som de flesta skivshopar på nätet har. Alltså ABCDEFGH….osv med pilar fram och tillbaks så man kan bläddra mellan sidorna. Vad jag menar är att om jag tex valt att klicka på pop/ rock så skall jag sedan klicka på B och få upp alla artister/ grupper som börjar på B. Eller om jag heller vill det gå igenom hela sortimentet med framåt och bakåt pilar. Hoppas ni fattar vad jag är ute efter.

Löser man en sådan funktion med pagning eller hur gör man????

Tack på förhand för hjälpen.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Nee. Med en enkel asp-sida.

ex.

<a href=pop.asp?Letter=A>A</a>
<a href=pop.asp?Letter=B>B</a>
<a href=pop.asp?Letter=C>C</a>

<%
SQL = "SELECT gruppnamn FROM tbl_grupper WHERE left(gruppnamn, 1) = '"& request.querystring("Letter") &"' "
' Och så använder du denna sql-sats för de grupper du vill visa
%>

Ett tips är väl att kontrollera att invärderna "querystringen" innehåller ett giltigt värde innan du slänger in det i sql-satsen.

Även att du kanske inte har en pop.asp, rock.asp, jazz.asp utan lägger alla på samma och skiljer dem åt med kanske category=34 eller musicstyle=21.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Istället för att använda left() i SQL-frågan hade jag använt LIKE tillsammans med wildcard efter bokstaven. Funktionen Left() finns inte i alla dbms.

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)