GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg Hur åstadkommer man detta, låt oss säga att jag har 5poster i databasen och listar de på sidan enligt följande:
id fnamn enamn stad email
1 test test test test@test.com
. . . . .
. . . . .
5 test5 test5 test5 test5@test.com
Säg att detta är en tabell längst till höger hos varje post ska jag ha en edit knapp, då man klickar på edit så ska endast den raden bli editeringsbar och de andra vara kvar med samma info, dvs då jag klickar på edit så skall den radens info läggas i textfält för att bli editerade? hur kan man åstadkomma detta? går det med sessions?? är jävligt tacksam för lite kod som spark i baken
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det är onödigt att blanda in sessions. Det räcker väl med att göra en länk till samma sida som du är på, fast med en querystring som bestämmer vilken rad du vill modifiera.
<%
if cstr(request.querystring("id")) = cstr(objRS("id")) then
' Då tar vi och visar ett formulär med textfält
else
' Nähä, då kör vi väl vanlig utskrift istället då.
end if
%>
Mvh
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg får det inte att fungera, när jag klickar på edit så dyker samma sida som sidan inna jag klicka på edit, trotts att qs är ändrad:
<%
'databaskopplinen finns här
sql = " SELECT * from catalog " &_
" where userID = '" &Request.Querystring("userId")& "' "
set rs = conn.execute(sql)
if rs.eof then
response.write "empty"
end if
if cstr(Request.Querystring("userId")) = cstr(rs("userId")) then
%>
här är det tänkt att sidan utan edit ska finnas, dvs här listas bara informationen, då man klickar på edit länken,
<a href="catalog.asp?userId=<%=rs("userID")&id=<%=rs("id")%>"> edit</a>
<%
end if
conn.close
set conn = nothing
%>
<%
'databasen
sql = " SELECT * from usercatalog " &_
" where userID = '" &Request.Querystring("userId")& "' "
if rs.eof then
response.write "empty"
end if
if cstr(request.querystring("id")) = cstr(rs("id")) then
%>
här ska sidan editeringsgrejen finnas
<input type="text" value="<%=rs("desc")%>">
.
.
<% end if%>
problemet är när jag klickar på edit så syns inte input fälten?
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg så kanske :q
<%
sql = " SELECT * from catalog " &_
" where userID = '" &Request.Querystring("userId")& "'"
if not rs.eof then
%>
<a href="catalog.asp?userId=<%=rs("userID")&id=<%=rs("id")%>"> edit</a>
.
.
<%
else
response.write "empty"
end if
conn.close
set conn = nothing%>
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg öhhh?? hur skulle det gå till?? jag vill ju att då man klickar på edit länken bredvid en post så skall den kunna bli editeringsbar, dvs det som står som <%=rs("kolumn")%> ska hamna i <input type="text" value="<%=rs("kolumn")%>"> och de andra posterna förbli oediteringsbara
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg någon??
Anders jag trr inte ditt sätt går att lösa mitt problem på ty det är flera poster som loopas och när en post ska editeras så ska enbart den radens innehåll läggas i textfält resterande skall skrivas ut normalt på sidan?? min asp-kunskap sträcker sig inte så här långt, behöver verkligen hjälp!!
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg så kanske?
<% 'databaskopplinen finns här
sql = " SELECT * from catalog"
do until recset.eof
%>
<a href="catalog.asp?userId=<%=rs("userID")&id=<%=rs("id")%>&redigera=ja"> edit</a>
<%
recset.movenext
loop
rs.close
set rs = nothing
if request.querystring("redigera") = "ja" then
sql = " SELECT * from catalog where ID = '" &Request.Querystring("Id")& "'"
%>
<%end if
rs.close
set rs = nothing
conn.close
set conn = nothing%>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Gimbo skrev:
någon??
Anders jag trr inte ditt sätt går att lösa mitt problem på ty det är flera poster som loopas och när en post ska editeras så ska enbart den radens innehåll läggas i textfält resterande skall skrivas ut normalt på sidan?? min asp-kunskap sträcker sig inte så här långt, behöver verkligen hjälp!!
Jag förstår ändå inte vad problemet är. Det känns som att gå över ån för att hämta vatten. ;)
Om du fortfarande inte löst problemet, så kan du ju alltid börja om från början. Annars kan du posta aktuell kod, och förklara ingående vad du menar att problemet är.
Mvh