eManMedlem sedan sep. 2000232 inlägg Har en liten fundering kring om det gjorts någon typ av prestandatest av mailkomponenter? På mitt nya webbkonto har jag möjlighet att använda ett par olika alternativ och jag vill helst använda den av komponeterna som belastar servern minst och som hanterar utskick snabbast. Har för mig att jag tidigare läst att det kan variera rätt mycket mellan olika komponenter så därav min fråga. Har ni egna erfarenheter av någon av nedanstående så kommentera gärna!
De komponenter som jag har att välja på är:
ASPMail, http://www.serverobjects.com
ASPEMail, http://www.aspemail.com
DevMailer, http://www.geocel.com/devmailer
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Om dom har ASPMail och ASPQmail installerat så skulle jag rekommendera det... ASPQmail är ett kösystem som gör att din sida laddas klart direkt om du skulle ha en loop som kör en massa adresser... skulle du inte ha kösystemet så skulle du behöva vänta på att varje mail skall skickas...
Mvh, vide
------------------
Jourhavande Vide
eManMedlem sedan sep. 2000232 inlägg Hmm, skall skriva och fråga, annars har de andra två komponenterna den funktionen vad jag förstår. Kanske är det så att jag skall använda olika komponeneter beroende på jag vill skicka ut för innehåll?
Tack för tipset!
[Redigerat av eMan den 21 feb 2001]
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Är det så att du ska skicka ut email genom en e-lista i stora kvantiteter så är det inte att rekomendera att använda en server komponent till det. Ett bättre alternativ är att fråga om ditt hotell har listserv funktioner.
cya,
------------------
Private Function OutPut(ByRef sString)
OutPut = "Who gives ..." & sString
End Function
eManMedlem sedan sep. 2000232 inlägg Skall skriva och fråga om det också! Bra att du nämnde det, för jag har funderat över det tidigare men sedan glömt av det.
Tackar!
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Jag har precis fixat ett mailinglist-script i Perl. Jag hade inte tänkt på att det blir en stor belastning för servern. När ni säger "i stora kvantiteter", hur många är det ungefär? Många tusen brev? För mig blir det nog max ett par tusen. Är det något jag behöver bekymra mig för?
Förlåt mina kanske lite "naiva" frågor, men jag är nybörjare på det här med Perl och script. :)
~ Maja
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Skulle vilja säga att max för att köra över en komponent är 100 st. en del hotell begränsar hur många du kan skicka på en gång till 250 mail eller ngt liknande.
Du kan ju prova med att skicka tex 100 mail och se hur lång tid det tar, kan nästan lova att scriptet kommer att göra en time out .... eftersom det kommer att överskrida gränsen för att köra tex ett ASP script.
De hotell som erbjuder listserv funktioner har tex "paket" på 1000 intervall, så har du ett par tusen mail att skicka då e det enda raka att köra en listserv
cya,
------------------
Private Function OutPut(ByRef sString)
OutPut = "Who gives ..." & sString
End Function
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Tack Patrik! Aj då, det låter ju inte så bra. Då kommer det aldrig att fungera med scriptet eftersom runt 20 personer om dagen lägger till sig till listan.
Jag har förstås skrivit till webbhotellet (de har inte hunnit svara än), men jag tvivlar på att de har den där listserv-funktionen. Suck... Då hade jag ju lika gärna kunnat använda någon gratistjänst trots allt.
[Redigerat av Maja den 22 feb 2001]
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Man kan höja prioriteten på komponenten om man tycker det går långsamt.
Fast om det inte spelar någon roll om det tar 10 minuter, eller 30 minuter att skicka några tusen mail, så kan man sänka prioriteten, och därigenom minska lasten på webbservern.
Jag tror dom flesta komponenterna är lika dana, om det inte finns några snabba trådade lösningar förstås...
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."
[Redigerat av Toonster den 22 feb 2001]
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Nu har jag fått svar och jo, för 75:- i månaden finns det Majordomo, men det klarar bara 1500 medlemmar säger de. Vad trist! Då får det bli nån krånglig gratistjänst, trots allt, eller så lägger jag ner nyhetsbrevet alldeles.
~ Maja
eManMedlem sedan sep. 2000232 inlägg Klarar bara 1500... nä de måste beskrivet det lite knasigt, de kanske är så att de tar 75:- per 1500 prenumeranter eller liknande?
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Ja, visst lät det konstigt? Jag hade nog trott att man kunde ha flera tusen med det systemet.
Han skrev: "För 75:-/mån har vi Majordomo, men där är maxgränsen 1500 medlemmar, har jag för mig."
Lite underligt det där "har jag för mig"... Är det ingen annan av deras kunder som använt sig av denna tjänst? :)
~ Maja