Om man har en databas där all text är skriven med VERSALER och den är alldeles för stor för att skriva om allting än en gång, kan man då på något sätt med asp skriva hur man vill att texten skall visas? Alltså på samma sätt som man kan låta autokorrigeringen fixa allt i tex word?
Kanske en helt idiotisk fundering men det känns såååå jobbigt när man har en guldgruva som man inte kan använda utan att gräva igen den för att sedan gräva upp den igen ;)
Hmm jag förstår inte riktigt hur du menar tror jag, menar du t.ex. en stor bokstav efter varje punkt, och resten små? Isf är nog det smidigaste att sätta in hela texten i en sträng och sedan splitta den in i en array vid varje mellanslag. På så sätt kan man sedan kolla om sista tecknet är en punkt, och i så fall göra om första tecknet i nästa array till en versal.
Har för mig att det fanns en sådan tråd tidigare, annars borde jag ha den funktionen på burken här...
Låter som ett sätt jag skulle kunna använda. Kan du klistra in lite kod om du har det tillgängligt? Har inte jobbat något med den där funktionen tidigare.
Lessen att det tog lite tid med funktionen... Jag har inte haft så mycket tid :)
Här är en någorlunda fungerande version, men den gör om till versaler endast efter . och inte efter t.ex. 1 eller ?.
Om du fixar till och gör om den till det bättre, skicka den gärna till mig :)
Det låter som ett enkelt sätt. Skitbra svar jag fått av er allihopa! Tackar så mycket!!! Detta är fan det bästa forumet i världen :). Man får ju svar snabbare här än om man är ute på mIRC. Kanon helt enkelt ;)