hm, du menar inte .asp?page=hem? ;)
Har sett att många har såhär i deras adressfält:
?page=hem.asp
..har de gjort såhär då?
<!--#include file="<%= Request.QueryString("page") %>"-->
bara undrar!!!
11 svar · 300 visningar · startad av asp
Har sett att många har såhär i deras adressfält:
?page=hem.asp
..har de gjort såhär då?
<!--#include file="<%= Request.QueryString("page") %>"-->
bara undrar!!!
hm, du menar inte .asp?page=hem? ;)
Nej det kan stämma att de gjort så men jag tycker det verkar onödigt. Men det skulle funka, qs går fylls i includen. Problemmet är att om användaren pillar lite i fältet så kan det bli väldigt fel.
Det är bättre om du gör som Melea säger och har ?page=hem och så på sidan gör du ett script som kollar om det ngt ska hända när qs hem infaller. Gör den det så ska en speciell sida laddas in.
Man kan inte göra så med includes eftersom SSI alltid körs innan asp-tolken börjar kika på koden.
Jag kan tänka mig att antingen körs Server.Execute Request.Querystring("page") (mer eller mindre, efter kontroll av querystringen i alla fall), eller att man använder querystringens värde för att hämta ur databas.
Ok.
Jag använder mig av QueryStrings.. ?page=hem
Men det skulle vara roligt att testa det andra sättet...
Det andra sättet? SSI är väldigt odynamiskt som det har påpekats, men det går väl, antar jag, att göra så här istället
Select Case Request.QueryString("page")
Case "hem.asp"
Response.Redirect "hem.asp"
Case Else
Response.Redirect "index.asp"
End Select
SSI används dock med fördel för helt statiska saker, som alltid ska vara på just den sidan.
Den där koden är ju inte speciellt bra eftersom jag vill ju ha en meny runt allt...
Det är väl mer en fråga om hur du separerar kod i dina sidor. Men, eftersom jag faktiskt inte bygger sidor med asp bör jag nog påpeka att mina tips inte alltid stämmer överens med verkligheten ;)
Ok! Men skulle inte denna kod gå
Response.Redirect(Request.QueryString("page"))
Så skriver man ?page=links.asp så kommer man till links.asp....
Jo, men då har du fortfarande bekymret att querystringen kan innehålla felaktigheter... t.ex. om någon skriver in ?page=felaktigasidan.ha.ha
Ja men då får du skylla sig själva... :P