webForumDet fria alternativet

Databaskopplingsproblem på servern.

6 svar · 137 visningar · startad av qwerty

qwertyMedlem sedan jan. 2001391 inlägg

Jag har problem!!

Mina databaskopplingar fungerar ej. Jag har två servrar. Kopplingarna fungerar utmärkt på den ena. När jag sedan lägger över filerna på den andra funkar ingenting. Jag använder DSN-lösa kopplingar. Jag körde ett sånt där diagnosscript på båda servrarna. Allt var likadant utom Script Engine. Den servern som det fungerade på hade VBScript 5.0 och den som det inte funkar på har 5.5. Kan det vara detta som spökar eller...?

Ni anar inte hur tacksam jag skulle bli om någon kan hjälpa mig att reda ut vad det är som händer...

Skulle det vara ett alternativ att be han som har hand om servern att installera om ADO DB-objektet. Kan det hjälpa?

------------------
Qwerty

Den som provar han testar...

emilMedlem sedan apr. 2000106 inlägg

jag hade problem med databaskopplingar och det löste jag genom att installera mdac 2.5 lr nåt sånt som finns på microsofts hemsida, vetefan om det kan vara det men det funkade för mig.

Mvh Emil

...någon som kan förklara för mig vad mdac är för något. Vill ju inte be om en installation av något som man inte vet vad det är...

Finns det nåt i ASP man kan skriva för att se vilken programvara som används på webservern. Eller överhuvudtaget för att få information om servern och dess inställningar. Eftersom jag har 2 stycken och en som fungerar borde det ju finnas gott hopp att lösa mitt problem genom att jämföra inställningar och se till att det är samma versioner av allt...eller.

------------------
Qwerty

Har skrivit ut alla servervariabler från båda servrarna. Det är inte direkt någon skillnad.

...det börjar mer och mer likna ett mysterium.

------------------
Qwerty

Tänkte på en grej...

Finns det någon "komponent" el. motsvarande som man måste ha på servern för att överhuvudtaget kunna använda sig av databaskopplingar till accessdatabaser.

------------------
Qwerty

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

tja, det ska väl vara mdac då isf...

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

Fick ett tips tidigare om att installera mdac. Trodde dock att det bara var om man använde PWS. Jag kör IIS4.

------------------
Qwerty

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)