Du gärna highlighta rad 40..
förövrigt gissar jag på felaktiga rättigheter!
Det skall tilläggas att jag inte är en expert på ASP, samt databaser och det fel jag stött på är för mig helt ofattbart. Därför tänkte jag att jag vänder mig hit för att kunna få lite hjälp. Här följer problemet som genereras:
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
/thomas/guestbook/guestbook.asp, line 40
Webbläsare:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1)
Och här följer min kod:
<% Response.Buffer = True %>
<TABLE border="0" width="80%">
<FORM action="default.asp?action=send" method="post" name="frmGuestBook" onsubmit="return CheckForm();">
<TR>
<TD>Namn:<BR><INPUT tabindex="1" class="textbox" type="text" name="txtName" style="WIDTH: 100%"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>E-postadress:<BR><INPUT tabindex="2" class="textbox" type="text" name="txtEmail" style="WIDTH: 100%"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Webbsida:<BR><INPUT tabindex="3" class="textbox" type="text" name="txtWebsite" style="WIDTH: 100%"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Meddelande:<BR><TEXTAREA tabindex="4" class="textarea" style="WIDTH: 100%; OVERFLOW: auto" name="txtMsg" cols="65" rows="10"></TEXTAREA></TD>
</TR>
<TR>
<TD align="right"><INPUT tabindex="5" alt="Skicka" type="image" src="../images/btn_submit.gif" onMouseOver="OverNav(7, 'Skicka // '); return true;" onMouseOut="OutNav(7)"></TD>
</TR>
</FORM>
</TABLE>
<%
If Request.QueryString("action") = "send" Then
Dim Name, Email, Website, Text, Date, iCn
Name = Trim(Request.Form("txtName"))
Email = Trim(Request.Form("txtEmail"))
If Len(Trim(Request.Form("txtWebsite"))) = 7 Then Website = "" Else Website = Trim(Request.Form("txtWebsite"))
Text = Trim(Request.Form("txtMsg"))
Date = Now()
Select Case ""
Case Name, Text
Response.Write("Du måste fylla i fälten Namn och Meddelande...")
Case Else
Set iCn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") 'Connection Object
iCn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("../db/db.mdb") 'Open database
iCn.Execute("Insert Into tbl_guestbook([Name],,[Website],[Text],[Date])" & "Values('" & Name & "','" & Email & "','" & Website & "','" & Text & "','" & Date & "')")
iCn.Close : Set iCn = Nothing 'Close Object
Response.Redirect("default.asp")
End Select
End If
%>
<%
Dim Cn, Rs
Set Cn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") 'Connection Object
Cn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("../db/db.mdb") 'Open database
Set Rs = Cn.Execute("Select Name,Email,Website,Text,Date From tbl_guestbook Order By Id Desc")
If Rs.EOF Then
Response.Write("Det finns inga inlägg i gästboken än...")
Else
Do While Not Rs.EOF
Response.Write("Inlägg: " & Replace(Rs("Text"),vbCrLf,"<BR>") & "<P>" & "" & Rs("Name") & " | " & Rs("Date"))
If Len(Rs("Email")) > 0 Then Response.Write("<BR><A href=""mailto:" & Rs("Email") & """>" & Rs("Email") & "</A>")
If Len(Rs("Website")) > 0 Then Response.Write("<A href=""" & Rs("Website") & """ target=""_blank"">" & Mid(Rs("Website"),8,Len(Rs("Website"))-6) & "</A>")
Response.Write("</P><BR>")
Rs.MoveNext
Loop
End If
Rs.Close : Set Rs = Nothing
Cn.Close : Set Cn = Nothing
%>
Vore tacksam för hjälp...
MvH Johan.