webForumDet fria alternativet

app som räknar tid

ASP

2 svar · 269 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Jag har ett litet projekt igång som jag tänkte jag skulle pilla lite på åt en lokal biljardförening. Nu är det så att på detta café kan man spela biljard. (duh. :) )Och det kostar givetvis olika mycket beroende på ett antal "kriterier" eller "variablar" om man nu vill kalla dem det.

Dessa kriterier är:
- Tid som personen spelat(antal hh:mm, timmar o minuter, starttid, sluttid)
- Antal på bordet (max 4, kan betala en för sig eller en klumpsumma)
- Spelarens klass (Jun, Sen, Dam, Ej medl. Olika priser/h för alla fyra.)
- Tillägg (typ fika, mat som skrivs upp på bordet och betalas när spelandet är klart.)

Såsom det ser ut hos dem nu, så sätter de in en starttid och när de slutar sätter de en sluttid, (detta görs i et kalkylblad i Excel, låånga formler) och räknar alltså 100 "enheter" på en timme istället för minuter och använder lathundar o sånt. Det måste gå på ett smidigare sätt med asp, tänkte jag, inte för att kanske installera en webbserver och klämma in hos dem då, men rent intressemässigt, för att lära mig själv.

Någon som har ett bra sätt att räkna tiden, jag har stora problem med att få Access att fatta vad det är för siffror jag sparar, samtidigt som jag inte riktigt kan dra klockslaget 10:00 från 11:00 för att få fram den tid som personen spelat. Nån som förstår? Jag gör det knappt själv, och jag vet inte heller riktigt var jag skall börja..

MVH
Något konfunderad OveRRidE

PS. Tack för ett s-tans bra forum, hur mycket har man inte löst på fem minuter genom att bara glida i på Wf och kolla i forumen? ;) DS.

[Redigerat av OveRRidE den 20 feb 2001]

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ingen hjälp.. *sucka* :)

------------------
---
*Notepad.exe for president*

Medlem sedan feb. 200132 inlägg

Använd DateDiff-funktionen i VB-Script.
Här är dokumentationen: http://msdn.microsoft.com/scripting/vbscript/doc/vsfctDateDiff.htm

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)