GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg Det är så att jag vill lista data från två olika taballer:
tabell1 innehåller data som är fast, dvs som inte är editeringsbara (en massa företagsnamn)
tabell2 innehåller editeringbar info, nu vill jag inbaka dessa två tabeller i en och samma sida och så här har jag gjort:
call OpenDb()
'Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
sql = " SELECT * FROM foretag "
' where userID = '" &Request.Querystring("userId")& "'
sql2 = " select * from rabatter where " &_
" userID = '" &Request.Querystring("userId")& "' "
'response.write sql
'response.end
Set rs = Conn.Execute(sql)
Set rs = Conn.Execute(sql2)
if not (rs.eof and rs.bof) then %>
och sedan skriver jag ut info på sidan genom: <%=rs("discount")%> osv. i min html kod...
men detta vill inte fungera???
får inge felmeddelande eller ngt bara en blank sida
kan jag inte ha en where koll i min sql sats eller vad är det frågan om?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Är userID ett numeriskt värde i tabellen? Då ska du inte ha några ' runt siffran.
sql2 = " select * from rabatter where userID = " &Request.Querystring("userId")
Peeer skrev:
Är userID ett numeriskt värde i tabellen? Då ska du inte ha några ' runt siffran.
sql2 = " select * from rabatter where userID = " &Request.Querystring("userId")
Är UserID ett numerisk värde ger den i från sig ett felmeddelande om man använder enkelfnuttar!
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg nope det ska va fnuttar runt den, jag kör med ms.sql7.0:
problemet är alltså att den bara skriver ut recordsetten ur den första sql satsen, när jag kallar på en rad ur sql2 så får jag item can not be found??
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Du kör en sql-fråga och exekverar den. Resultatet lägger du i ett recset vid namn rs. Direkt efter kör du en ny sql-fråga som du exekverar, sedan skriver du över ditt gamla recset med ny inormation. Prova byta namn på ditt ena recordset.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg K@llen har rätt.
I ditt fall ska du ju se till att slå ihop de där sql-frågorna till en join. En sqlfråga.
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg och hur slår man ihåg de till en join?