webForumDet fria alternativet

Förminska bilden; shotgraph

ASP

3 svar · 186 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hej!
Mitt webbhotell har AspSmartUpload installerat och har "bildkomponenten" https://www.shotgraph.com installerad!
Det jag vill göra är att man skriver in en bildadress i ett formulär. Sedan förminskar man bilden så att bredden är 100 och höjden justeras automatiskt. Därefter vill jag att bilden skall läggas på servern.
Men jag förstår mig verkligen inte på Shotgraph:s exempel och dess användarhandbok.

Med Persits.Jpeg är det lätt fixat, men Shotgraph är det lite knepigt.

Vet någon hur jag ska göra?

Tack på förhand!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Kollat på Source of 'Upload & resize' example (4,8 Kb)
This package contain two ASP scripts. They contains all code of this example.

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Hej Peeer!
Det exemplet har jag redan tittat på, men förstår inte så mycket av det! Dessutom verkar det som om den bara sparar sig temporärt. Och varför har de 455 rader? Med Persits.Jpeg fick jag ner den till 11 rader.

Har någon en idé hur man fixar så att den resizar och sedan sparar den som x.jpg?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Och varför har de 455 rader? Med Persits.Jpeg fick jag ner den till 11 rader.

Jadu, det är väl bara att konstatera att den komponenten antagligen kräver lite mer kod!?!

I deras 455 rader ryms det ju även hyfsat med html samt även ett uploadscript samt att de lägger en bård runt bilden.

Se till att skala bort det från deras exempel som inte intresserar dig så ska du se att det lär bli bra mycket bättre.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)