webForumDet fria alternativet

Hur gör jag? Databas-ASP global.asa?

ASP

20 svar · 707 visningar · startad av DennisHolmboe

Medlem sedan jan. 200329 inlägg
Frågan#1

Hej!

Skulle behöva lite hjälp!

Jag behöver nått som gör att jag kan "dra" information från en databas fil till en ASP sida, problemet är att jag behöver infon från databasen några gånger per sekund. Alltså nått behöver uppdatera ASPn kontinuerligt.

Hur löser man det?

Har global.asa nått med saken att göra?

Tack!

//Dennis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

ett par ggr per sekund?
varför??
vad försöker du göra?

Hej!

Informationen från databasen ska skickas till FLASH, där den sen ska göras om. Allt detta ska senare användas i en kåk där man bland mycket annat ska kunna se om ett fönster är öppet nån stans i huset på en touch skärm.

//Dennis

låt Flash hämta informationen då istället?
antingen varje gång den hämtar filen eller om du gör en anslutning till databasen direkt ifrån flash..

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det låter som om ett server-sidespråk är fel sätt att lösa detta. Måste det vara webbgränssnitt/Flash inblandat?

Flash kan tyvärr inte kommunicera direkt med en databas utan måste ha nått i mellan, ASP, PHP, XML.
Har tittat på XMLen men det verkar som om ingen har gjort detta tidigare... ? vi har letat i nån månad på nätet utan nått resultat...

Vi har dock lyckats på ett sätt, ett VB program drar igång en flash och en asp fil. Men det programmet måste ligga i schemalagda i windows... vet ej än hur stabilt det är..?

Ingen som har nån bättre lösning på vårt vb-program?
Tacksam

//Dennis

Antar att det skulle funka bättre med C eller nått sånt men ingen av oss har en aning om hur det funkar + att det skulle nog bli rätt avancerat. ?

//Dennis

Medlem sedan juli 200322 inlägg

Det bästa vore väll att du gjorde allt i Visual Basic, C, Java eller liknande, från dessa går det ju bra att göra databaskopplingar.

Ja och har programmet körandes hela tiden bara, då kan du även göra rätt så exakta interval varje gång ett databasanrop ska göras.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Flash kan tyvärr inte kommunicera direkt med en databas utan måste ha nått i mellan, ASP, PHP, XML.

Jo, jag är medveten om detta. Men frågan var varför just Flash? Varför byggdes själva applikationen i Flash från början?

Med generator kan man väl koppla flash till det mesta?
Eller är jag helt fel ute..
Sen att generator är dyrt som faen ;)

Hej

Jo, jag är medveten om detta. Men frågan var varför just Flash? Varför byggdes själva applikationen i Flash från början?

Vi tänker använda flash som det sista steget i kedjan dvs det man ser, i slutändan av allt. Flash ska bara visa allt, möjligen skicka lite saker tillbaks till databasen.

Varför, jo för att det är relativt lätt att animera det som behövs.
Om du tänker dig en planritning på ett hus, sett uppifrån alltså, ett fönster på ritningen är grönt, men så fort det öppnas ska det bli rött. Detta måste ske naturligtvis utan att nån trycker på "uppdatera" :)

Antar at det mycket väl går att lösa i nått annat språk.

Men vi letar även andra lösningar, bara att detta är det vi kan bäst för tillfället. Själva kopplingen är klar, men det är det automatiska som saknas.

/Dennis

Men då undrar jag, kan man inte göra något som kör en asp fil när man vill?

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Om du tänker dig en planritning på ett hus, sett uppifrån alltså, ett fönster på ritningen är grönt, men så fort det öppnas ska det bli rött.

Flash MX har stöd för dubbelriktade XML-sockets så det ska inte vara nåt problem. Fast ni blir naturligtvis tvungna att skriva en serverapplikation som hanterar all kommunikation i VB, C++, Java .. whatever.

Sen beror ju lösningen på andra faktorer som hur många klienter ni tänker er att ha on-line samtidigt. Är det en intranetsgrej? Annars får ni problem med brandväggar. Osv, osv ..

Flash MX har stöd för dubbelriktade XML-sockets så det ska inte vara nåt problem.

Jag har kollat upp XML biten men har inte greppat det där än, sen så finns det i princip inte ett enda exempel nån stans på nån som har gjort detta. Ja förutom dom riktiga systemen, tex om du öppnar en bildörr så står det "förardörr öppen"

Det här "systemet" kommer användas i en villa, så det har inget med internet att göra.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Här finns ett ganska bra källkodsexempel på en Flashfilm som kopplar upp sig mot en Javaapplikation och skickar lite XML fram och tillbaka:

http://www.michael-thomas.com/flash/Flash5Socket/

Javaappliaktionen kan du ju sen skriva om till VB eller vad som helst. Dock kommer du inte ifrån vissa bitar: Du måste kunna en del om socket-programmering, XML och Flash om du ska kunna åstadkomma det du vill göra.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Nu har jag inte läst hela tråden, men du kanske behöver flashassistens?

Isåfall kan jag dra ett exempel.

Ladda in dina vars till ett mc som ligger på _rooten, som får ligga där och loopa igenom dataqbasen så ofta du nu vill.

drar ett kort med verify-variabel, detta kräver att du längst ner i (vi tar ASP som exempel) i din aspfil har:

Response.Write("&loaded=true")

//Frame 1
loadVariables("din_fil.asp", _root.ditt_mc, "POST");

//Frame 2
If (loaded == "true"){
     gotoAndStop(_currentframe+2);
}

//Frame 3
gotoAndPlay(_currentframe-1);

//Frame 4
delete loaded; //Viktigt för att den ska ladda om allt nästa sväng.
stop();
//här kan du även köra ett timerscript 
//som hoppar tillbaka till frame 1 
//efter X antal sekunder.

Nu vet inte jag hur du hanterar Flash, men skulle väl rekomendera att köra loadVars(); istället.

Visserligen om din grej i övrigt inte innehåller ngt som kräver FP6, kör enligt mitt exempel, som stöds även av FP5.

Den här principen har jag kört för PM Funktionen, som uppdaterar kontinueligt.
Den kollar alltså i mitt fall om den inloggade medlemmen fått ngra nya PM.

Så det här kan vara en 'Nöd-Lösing' om du vill skippa FP6.

Kör'ba

Nu känns det väl som vi har kommit lite för mkt in på Flash?!

Ladda in dina vars till ett mc som ligger på _rooten, som får ligga där och loopa igenom dataqbasen så ofta du nu vill.

Detta verkar intressesant! :)
Ska testa!!

//Dennis

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jo, det är det, för det funkar ju.

Visst, det är absolut ingen optimal lösning, men det är stabilt så länge det funkar ;)

Jag får det inte att fungera riktigt... :l

Så här har jag gjort:

Jag har ett mc som heter "addressbook"
I mcn så är det ett dynamiskt textfält som heter strName, sen har jag lagt in alla koder jag fick av dig i både flash och ASPn.

Jag har en ASP fil med alla koder för att flash ska hitta informationen i databasfilen och visa den i strName i addressbook + den koden Response.Write("&loaded=true") som jag fick av dig.

Utöver det har jag en admin sida i ASP som skriver till databasen, (bara för att slippa öppna databasfilen) så om jag skriver tex "test 1 million ggr" :) där så hamnar det i dbn, men då tycker jag att det ska gå till flash också direkt?? Men det gör det ej...

sen så är jag inte så jätte haj på flash, så vad händer "här"

//Frame 2
If (loaded == "true"){
gotoAndStop(_currentframe+2); <------------
}

//Frame 3
gotoAndPlay(_currentframe-1); <------------

//Frame 4
delete loaded; //Viktigt för att den ska ladda om allt nästa sväng.
stop();
//här kan du även köra ett timerscript
//som hoppar tillbaka till frame 1
//efter X antal sekunder.

Jag undrar också hur ett timerscript fungerar ? måste jag ha det för att den ska ladda in asp nästa runda. För nu laddar den bara det en gång, ändrar jag i min admin sida händer inget...

Hoppas du har tid att svara!
Tack
MvH Dennis

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)