webForumDet fria alternativet

IP Adder och IP Blocker

3 svar · 245 visningar · startad av magnusfernstrom

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Haj haj har en liten fråga bara håller ju som kanske alla nog redan vet på med en Gästbok och undrar nu hur man gör för att min besökares IP nummer ska loggas i en databas? När jag sedan har ett ip och denna person med detta ip kanske har skrivit nåt dumt eller nåt och jag vill blocka hans ip hur gör man då? Som ni kanske ser så har jag inget exempel att utgå från men någon kanske vet koden? Mycket tacksam för svar/hjälp // Mvh Magnus Fernström

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Du kan ju ha en tabell innehållande alla bannade ip-adresser. Sedan när besökaren besöker gästboken kan du ju kolla mot tabellen om hans ip finns med. Om det gör det får besökaren ett meddelande om att han inte får komma in pga osv.. Om det inte finns med får han se gästboken.

KoggenMedlem sedan juni 2002169 inlägg

Besökarens IP-adress får du reda på genom att använda request.servervariables("remote_addr"). Det värdet kan du ju lämpligen spara i din databas och sedan jämföra det värdet med besökarens IP-adress nästa gång.

Detta kommer dock inte att funka så vidare bra eftersom många har dynamisk tilldelning av IP-adress. D.v.s. var gång man kopplar upp sig får man en ny IP-adress (modemanslutningar är nästan alltid så).

Säkraste sättet att slippa undan oönskade inlägg är man måste registrera sig först med verifiering via email. Å andra sida skrämmer det nog bort en del besökare.

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Ok tackar då nån mer som har förslag? eller e detta det som funkar?

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)