crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg pinsam fråga kanske :r men jag fattar ej detta, när jag använder mig av skripet "varannan-färg-på-tabell-skripet" så vill jag att typsnittet på texten ska vara Verdana och storlek 1 men jag får den bara att visa Verdana men inte den storlek jag vill ha???? här är mitt skript:
<font face="Verdana" size="1" color="black">
<%
Set Databas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
MdbFilePath = Server.MapPath("kompis.mdb")
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
Set RS = Databas.execute("SELECT username, kompis FROM kompisar WHERE username = '" & Session ("Username") & "' ")
Response.Write "<table width=""300"" border=""0"">" & VbCrLf
Do While Not RS.EOF
counter = counter + 1
If counter Mod 2 = 0 then
color = "e16745"
Else
color = "F7F7E7"
End If
Response.Write "<tr>" & VbCrLf
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><b>" & RS("username") & "</b> är kompis med <b>" & RS("kompis") & "</b></td>" & VbCrLf
Response.Write "</tr>" & VbCrLf
RS.MoveNext
Loop
Response.Write "</table>"
%>
</font>
</td>
</tr>
</table></div>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg det beror på att man måste sätta typsnitt i varje tabellcell för att det ska lira.
jag skulle gissa på att om du testar den kod du har nu i netscape så skulle du inte få verdana heller, utan endast defaulttypsnittet, som ju oftast är äckliga times new roman.
så är det! så in med <font face="verdana" size="1"> texten </font> i varje tabellcell så ska det nog lösa sig. :)
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg vet ej om jag har gjort rätt men det körde ihop sig :(
kolla nu:
<%
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
Set RS = Databas.execute("SELECT username, kompis FROM kompisar WHERE username = '" & Session ("Username") & "' ")
Do While Not RS.EOF
counter = counter + 1
color = "e16745"
Else
color = "F7F7E7"
End If
Response.Write "<font face="verdana" size="1"><td bgcolor=""#" & Color & """><b>" & RS("username") & "</b> är kompis med <b>" & RS("kompis") & "</b></td></font>" & VbCrLf
RS.MoveNext
Loop
%>
</font>
</td>
</tr>
</table></div>
jag får detta meddelande:
Kompileringsfel i Microsoft VBScript error '800a0401'
Slut på programsats förväntas.
/groda/visapolare.asp, line 75
Response.Write "<font face="verdana" size="1"><td bgcolor=""#" & Color & """><b>" & RS("username") & "</b> är kompis med <b>" & RS("kompis") & "</b></td></font>" & VbCrLf
----------------------------^
du tror inte du kan förklara?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg när du skriver ut citationstecken med response.write måste du ju använda två, och det har du ju gjort på andra ställen!
Response.Write "<font face=""verdana"" size=""1""><td bgcolor=""#" & Color & """><b>" & RS("username") & "</b> är kompis med <b>" & RS("kompis") & "</b></td></font>" & VbCrLf
------------------
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg det funkar ju inte!!!!!!!! inget illa mot dig @nders, men jag blir bara förbannad när det borde funka! den ger mig ju typsnitt verdana men storleken verkar inte ha någon betydelse!
kolla nu: (när jag testade som du sa @nders så fick jag typsnitt Times New Roman blä!)
<%
Response.Write "<font face=""Verdana"" size=""5""><table width=""300"" border=""0"">" & VbCrLf
Do While Not RS.EOF
counter = counter + 1
color = "e16745"
Else
color = "F7F7E7"
End If
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><b>" & RS("username") & "</b> är kompis med <b>" & RS("kompis") & "</b></td>" & VbCrLf
RS.MoveNext
Loop
Response.Write "</table></font>"
%>
med detta fick jag alltså fram typsnittet men ej storlek!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg jag är ledsen att jag inte såg att du placerat font-taggen fel. font-taggarna måste självklart ligga inne i <td>-taggen. så här ska det givetvis se ut:
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""verdana"" size=""1""><b>" & RS("username") & "</b> är kompis med <b>" & RS("kompis") & "</b></font></td>" & VbCrLf
------------------
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg jippie!
det funkar! tack så mkt!
nu bara en fråga, om man vill att när den listar vem man är kompis med ska bli en länk som går typ till en popup som visar personens info, är detta möjligt?
vi säger så här att kalle här den inloggade som sedan får sina kamrater listade:
kalle är kompis med sven (sven=länk till hans info)
osv...
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg allting är möjligt. har du med dig kompisens id från medlemstabellen (vet ju inte hur din databas är byggd), så är det ju bara att skapa dig en länk som går till typ sidan.asp?member=12 om nu kompisen har 12 som medlemsid. enkel select-query efter det.
för att det ska gå att göra på ett bra sätt måste du alltså ha tillgång till kompisens medlemsid när du listar alla kompisarna.
mvh,
------------------
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg detta är min uppbyggnad av min databas:
ID | Räknare
Username | Text
Kompis | Text
tror du att du kan förklara lite...? jag har också försökt att få en länk vid namnlistningen som ska kunna göra det möjligt att kunna avbryta sin vänksap. Så här ser du ut just nu, men den vill inte "lägga till" namnet om man kollar i statusraden, alltså så här ser det ut nu i statusraden http://localhost/groda/radera.asp?kompis=
när jag istället vill ha det så här: http://localhost/groda/radera.asp?kompis=pelle
här är koden:
<%
Do While Not RS.EOF
counter = counter + 1
color = "e16745"
Else
color = "F7F7E7"
End If
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""Verdana"" size=""1""><b>" & RS("username") & "</b> är kompis med <b>" & RS("kompis") & "</b>" & "<br>" & "<a href=""radera.asp?kompis=""" & RS("kompis") & """>Avsluta vänskap</a>" & "</b></font></td>" & VbCrLf
RS.MoveNext
Loop
%>
...och här radera.asp
<font face="Verdana" size="1">
Din vänskap med personen har nu upphört.<br>
<%
%>
<%
SQL = "DELETE FROM kompisar WHERE kompis = '" & Request.QueryString("kompis") & "'"
Databas.Execute(SQL)
%>