webForumDet fria alternativet

HTMLEncoder på Input rutor!

13 svar · 341 visningar · startad av magnusfernstrom

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Hejsan jag undrar bara hur man fixar HTMLEncoder på Input fälten. Jag håller på med en Gästbok och har endast HTMLEncoder på textarean..... När jag försöker med denna kod:

<%
Kommentar = Replace(Server.HTMLEncode(rs("Kommentar")),vbCrlf,"<br>")
%>

funkar det ej!
Detta är koden för att spärra HTML inlägg i min "inlägg" eller "kommentars" textbox.....Men när jag försöker med detta genom att byta ut "kommentar" mot det namn jag döpt input rutorna till så funkar det inte! Är det nån särskild kod för input rutorna? eller går det helt enkelt inte? Jaja hoppas jag förklarat tillräckligt bra för att nån ska förstå ;) // Tacksam för svar

aspMedlem sedan aug. 2002733 inlägg

I input rutor behöver du inte HTMLEncode, det behöver du inte heller i textarea.

<%
  Response.Write("<input type=""text"" value=""" & Replace(rs("Kommentar"),vbCrLf,"<br>") & """>")
%>

Jo det behövs det visst! + att den där koden inte funkar!

Vad är det du vill göra?

Jag vill hindra mina besökare från att ändra utseendet på min gästbok! För annars kan man skriva in html kod så blir det annat utseende.. Nu e de så att ja har en sådan HTML Encoder på min textarea o de funkar men när jag ska hindra besökare från att skriva HTML i input rutor så går inte det! // Mvh Magnus

Aha, men gör såhär då.

Nu tar jag ett exempel på namn, skribent och meddelande.

Dim skribent, meddelande
  skribent = Trim(Server.HTMLEncode(Replace(Request.Form("skribent"),vbCrLf,"<br>")))
  meddelande = Trim(Server.HTMLEncode(Replace(Request.Form("meddelande"),vbCrLf,"<br>")))

Response.Write(skribent & "<br>" & vbCrLf & "meddelande)
&>

Allright tack för hjälpen // Magnus

FÖRBANNAT OCKSÅ det funkar ju inte det heller va ska man egentligen göra för att nåt ska funka med det här jävla ASP språket??????????

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Att säga att något inte funkar leder tyvärr rätt sällan till några vettiga svar. Vad är det som inte funkar och hur uppenbarar det sig?

spango i detta fall är det väl ganska uppenbart om man tar en titt på titleln eller de tidigare inläggen...eller?...Nä förlåt nu ksa ja inte va otrevlig men det som inte funkar e ju att HTMLEncode inte vill funka hehe ja försöker sätta HTML spärrar på Input fält men det vill inte gå får mixtra lite // Mvh Magnus

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Du har inte funderat på att använda dig av server.htmlencode när du skriver ut texten?
Ser ut som om du gör det innan du lägger in i db nu.

Skriv ut inlägget såhär:

<%
  Response.Write(Server.HTMLEncode(rs("Kommentar")))
%>

JAAAAAAAA DET FUNKAR .... Tack solbulle o speciellt tack asp

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Umm... vad bra att det fungerade då :OO

264 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
134 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)