Jag undrar varför då man likväl kan skriva följande:
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn = "driver=MySQL;server=localhost;uid=xxx;pwd=xxx;database=xxx"
Det kan man inte. Däremot kan man lika gärna skriva så här:
objConn.Open "driver=MySQL;server=localhost;uid=xxx;pwd=xxx;database=xxx"
Jag använder denna metod, eftersom det oftast är onödigt att definiera en strängvariabel "i onödan". Jag är lite lat.
Dock lägger jag alltid in SQL-frågor i variabler som jag sedan skickar med till execute, istället för att där göra på motsvarande sätt, helt enkelt ur felsökningssynvinkel.
objConn.Open(strConn)
Detta för att jag inte skall behöva hårdkoda på alla ställen där jag skall agera mot db
Ditt exempel går alldeles utmärkt att göra, men... den dagen du kanske flyttar din app så att du inte har den (db'n) liggande på localhost, så kommer du att få ett elände att få igång appen igen om du skall ändra alla hårdkodade värden
Vill man göra det enkelt för sig om man har många olika sidor med samma databasanslutning, så lägg connectionstring i en applikationsvariabel i global.asa (Application_Onstart). Flyttbart och lättändrat.
Om det är en enda gång jag skapar kopplingen, så gör jag som i mitt ovan inlägg.
ulfe: Det finns ju en ersättningsfunktion i wordpad som man kan använda... Finns även i de flesta programmeringsprogrammen... bara leta efter en sträng och be den ersätta det med en annan sträng... automatiskt.. sist jag använde den ersatte den 121 strängar ut mig :p (TAB till två mellanslag)
objConn.Open "driver=MySQL;server=localhost;uid=xxx;pwd=xxx;database=xxx"
Givetvis menade jag denna kod, glömde dock .Open när jag skulle posta.
Av alla tidigare inlägg om Execute VS Open så verkar det som att Execute är mycket smidigare. Dock skall man väl förmodligen använda Open när man vill ha paging eftersom det tydligen finns viss användbara funktioner att hämta där.
En annan sak som jag kom att tänka på är om man skall ha databas-öppningen i en separat fil, och sedan inkludera den med en include-fil?
Detta borde vara smidigt, men samtidigt långsammar antar jag.. hur mycket långsammare?
OBS. Detta inlägg skall vara under "Vilket är smartast", hamnade fel.
LeonL
Självklart finns det programvaror för att ersätta text i flera filer, men undrar vad som är enklast...
Ersätta på ett ställe eller leta igenom massa text...
Vad händer om du "råkat" peta in ett mellanslag för mycket i strängen? Jo det bombar =)
686 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e