Vilket Regexp-tecken träffar vilka tecken som helst? Jag vill nämligen formatera om en viss text som finns mellan { och }
Men ibland kan det förekomma andra tecken än det text som jag vill byta ut... de vill jag "strunta i"... hur gör jag då?
7 svar · 283 visningar · startad av LeonL
Vilket Regexp-tecken träffar vilka tecken som helst? Jag vill nämligen formatera om en viss text som finns mellan { och }
Men ibland kan det förekomma andra tecken än det text som jag vill byta ut... de vill jag "strunta i"... hur gör jag då?
Nope, * tar med alla efterföljande tecken. Vill man matcha på allt inom {} så kan man antingen skriva \{.*?\} om det inte finns några radbrytningar, \{[\s\S]*?\} eller \{[^\}]*\} om man vill ha precis whatever. ? anger att den ska vara non-greedy. Alltså fånga in så lite som möjligt.
Står det "lalala{foo}bar}lalala" så tar de {foo} och inte {foo}bar}. :)
Fan vad man känner sig kingig när man förstår sig på regulära uttryck! ;)
Krångligt :l
Hur gör jag om jag vill leta efter ordet "hej" inom {akfjhskj hej"dskj hej sdjh" skldf} då? :p
Jag vill då att den ska hitta hej.. men inte det ordet "hej" som ligger inom citationstecknen...
Det blir krångligt. Så krångligt att jag backar tillbaka. Tar lite tid sätta ihop en lösning på det...
RegExp är verkligen krångligt när man vill få ut något på ett komplicerat sätt :l
red\ det var inget :r