webForumDet fria alternativet

Stänga databas och recordset

ASPur ASP

1 svar · 174 visningar · startad av Addeladde

AddeladdeMedlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Hej

Jag har lite frågor angående att stänga en databasförbindelse. måste man göra detta på varje sida och vart är bäst att lägga stägningskoden.

Om man har öppnat en databasförbindelse på en sida och ett recordset räcker det då med att stänga databasenstängs recordsetet automatiskt då.

Vad händer om man inte stängernågot av dessa. Jag använder system dsn. Hur mycket kraft suger det av databasen.

Jag vill ju bygga ett så snabbt system som möjligt som många personer kan använda samtidigt.

vore hemskt taksam för massor av information om detta

------------------
Adde

rymdknarkMedlem sedan maj 2000175 inlägg

Du måste inte stänga databas-kopplingen själv i dina skript, men du bör göra det. Men när skripten har körts färdigt, så avallokerar ASP alla objekt och variables som skapats i skriptet. Vilket innebär att databas-objekten stängs automatiskt.

Bara för att du stänger din databas-kopping, så stängs inte din recordset för det. Det finns en metod för att jobba med kopplingslösa recordsets (disconnected recordsets).

Risken med att inte stänga dina databas-kopplingar ordntligt, är den att databas-sessionerna fortfarande blir liggande en stund. Vilket medför att, som t.ex. med access (som bara klarar av 10st kopplingar smatidigt) så kan det ganska snabbt bli fullt. Detta kan man undvika med att inte använda sig av system DSN. Fungerar bra på sidor som inte har alltför mång besökare.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)