Finns det något begränsning angående på hur mycket information som får lagras i cookies?
Jag gör ett forum och använder cookies för att se om tråden innehåller nya inlägg eller inte. Då skapar jag en ny sträng för varje tråd man går in i.
response.cookies("readthread")(id) = Now()
Så gör jag alltså på varje tråd. Kommer "utrymmet" för cookiesen att ta slut någongång? Vad händer då? Kommer trådar som är markerade som lästa att bli nya igen då?
Jag kanske bara svamlar lite nu, men jag vill alltså veta, finns det någon begränsning på antal tecken eller antal värden som en cookie kan innehålla?
Jag har för mig att om du skriver in ny data som inte ryms i cookie:n så skriver den över gammal data.
Dessuom är det många som brukar köra med cookies avstängda helt. Och då kommer inte ditt forum att funka nå vidare.
Varför lagrar du inte bara i databasen när användaren var inloggad senast och jämför detta med datumen för inläggen? Då kommer man även att kunna logga in från en annan dator och ändå se vilka nya inlägg som tillkommit sedan sist man var där.
Jag har för mig att om du skriver in ny data som inte ryms i cookie:n så skriver den över gammal data.
Dessuom är det många som brukar köra med cookies avstängda helt. Och då kommer inte ditt forum att funka nå vidare.
Varför lagrar du inte bara i databasen när användaren var inloggad senast och jämför detta med datumen för inläggen? Då kommer man även att kunna logga in från en annan dator och ändå se vilka nya inlägg som tillkommit sedan sist man var där.
/Mirandir
Att klienten inte kan använda cookies (av olika anledningar) har jag redan fixat. Om så är fallet så används inte funktionen helt enkelt.
Den lösning som du föreslår ser helt klart värd att ta en titt på. Hur skulle man lösa detta på smartaste vis? Jag har redan en kolumn som visar när användaren var här senast. Kommer dock inte det att bli problem med att trådar kommer att markeras som nya så länge inte [LastVisit] uppdateras? Alltså måste användaren logga ur / inte surfa på ett bra tag för att trådarna skall markeras som lästa?
Eller tänker jag helt fel nu?
Aja, jag skall ta en titt på denna lösning, får se vad jag kommer på.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25