webForumDet fria alternativet

Lång fil vs. include vs. execute

ASP

6 svar · 219 visningar · startad av Ceeron

Medlem sedan aug. 2000378 inlägg
Frågan#1

Hallå
Skulle vilja höra vad som är det bästa sättet att bygga sin sida på egentligen...
Just nu har jag en stoooor fil typ 700rader 30 000 tecken... Det är ju typ inte så bra egentligen men gjorde så för att jag ville att man skulle kunna skriva:
https://www.alkisarna.com/?id=3 typ...
Om man först gör som ovan o kör en koll på vad för querystring osv som skall köras... ska man sedan lägga in resterande kod me server.execute eller include?
Läggs sidan in i vilket fall som helst o på så sätt lika stor?

Tacksam för svar ;)

Medlem sedan juli 2003465 inlägg

Jag har läst att include skall sega ned laddningen av sidan...
Jag vet inte hur det är med server.execute men jag skulle tro att det e samma med det...

Tror inte det har någon betydelse om filen är stor men det vet jag inte...

Men om min fil e 25kb betyder ju det att man måste ladda hela filen och all kod i den?

Men om man sätter så att den inkluderar lite annan på vissa ställen? Men om man kör med vanlig include måste man ju hålla på o bryta texten o har för mig att dessa körs ändå innan sidan laddats...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Ceeron skrev:

Men om min fil e 25kb betyder ju det att man måste ladda hela filen och all kod i den?

Nej, för böveln! ;)
Om det i din asp-fil står Response.Write "Bu!", så betyder det att man måste ladda hem Bu!, dvs tre tecken. Webbläsaren laddar ju inte hem asp-filen, utan det färdiga resultatet som skapades då asp-filen tolkades av asp.dll.

Ceeron skrev:

Men om man sätter så att den inkluderar lite annan på vissa ställen? Men om man kör med vanlig include måste man ju hålla på o bryta texten o har för mig att dessa körs ändå innan sidan laddats...

Ja, största nackdelen med ssi-include är att koden inkluderas innan någon asp körs, så alla inkluderingar görs hur som helst. Men, behöver du använda koden, och inte bara resultatet så måste du använda include istället för server.execute.

mvh

Men ju störra fil betyder ju mer användning i onödan av serverns erm resurser?
Får kanske göra som jag brukade göra o dela upp allt o inkludera top.asp o bottom.asp med toppen o botten på varje sida istället?
Ska testa lite me Execute o se...
Får ta det om en vecka när man kommer hem

Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Jag tycker inte 25kb låter farligt mycket.
Tänk oxå på att om du använder Server.Execute måste du även starta scriptmotorn ånyo.

Medlem sedan mars 200348 inlägg

Om du använder include så laddas alla de sidorna innan din vanliga sida har körts

Använder du Server.Execute så körs filerna enbart när dom behövs.

Alltså sparar du både tid och hastighet genom att använda Execute jämfört med include.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)