dektMedlem sedan jan. 2001101 inlägg Tänk att man har ett tal, X. X är en variabel och kan vara vilket heltal som helst, ex. 210.
Finns det någon metod för att dela upp detta tal i två andra HELTAL, som bildar X som produkt (genom multiplikation)?
Om talet skulle vara ett primtal, skulle iallafall två tal som kommer så nära X som möjligt tas fram.
Är detta möjligt?
========================================
LÖST!!! Funktionen funkar, ska snygga till koden sen :-)
Function GetTwoTal(talet)
x = Int(Sqr(talet))
For a = x To x*2 Step 1
For b = x To 0 Step -1
If a * b = talet Then GetTwoTal = "a=" & a & ", b=" & b : Exit Function
Next
Next
'Kommer funktionen hit är det ett primtal.
x = Cint(talet / 2)
GetTwoTal = "PRIM... a=" & x & ", b=" & x & " (produkt " & CStr(x*2) & ")"
End Function
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Du vet väl att arbetet som krävs för den där lilla funktionen växer exponentiellt? Inte hållbart om man sysslar med stora tal.
dektMedlem sedan jan. 2001101 inlägg Jovisst, men har du någon annan idé på hur man ska lösa det?
HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg Faktorisering är ett tungt område. Det finns inga bra genvägar, utan det krävs fet CPU-kraft. På nätet finns dock lite att hitta.
Kommer du på ett smart sätt är det Nobelpris-varning :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Ja, det är verkligen ingen bagatell... även om jag vet att det finns en herre i Indien som nyligen hittade på en algoritm för att bestämma om ett godtyckligt tal är primtal eller ej (på ett odåligt sätt) som är mäkta intresserad av faktorisering och håller på och forskar om det nu. Huka er RSA! :)
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg jag skulle vilja att ett program som delar upp ett tal i två primtal. Går det inte, så säger den error. Någon som kan hjälpa mig med det?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg ALLA tal kan delas upp i primtal.
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg
cyprys skrev:
ALLA tal kan delas upp i primtal.
Nu känner jag mig lite petig, men: Alla heltal kan delas upp i primtal. :stud
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg
Engine^ skrev:
cyprys skrev:
ALLA tal kan delas upp i primtal.
Nu känner jag mig lite petig, men: Alla heltal kan delas upp i primtal. :stud
Självklart menade jag det. Men läste det första inlägget där jag utgick från att hela tråden refererar till heltal.
dekt skrev:
Finns det någon metod för att dela upp detta tal i två andra HELTAL, som bildar X som produkt (genom multiplikation)?
:)