webForumDet fria alternativet

If-sats blir fel

ASP

1 svar · 140 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Jag håller på med en simpel meny men nu har jag stöt på ett problem som jag verkligen inte kan förstå mig på.
Jag har if-satser som kollar om fält från formuläret jag har skickat är tomt eller ej, är det tomt så ska inget hända, är det inte tomt så ska en SQL-sats köras.
Men nu när jag testar och skickar med data i formuläret så tar fortfarande if-satserna det som om fälten är tomma och kör inte SQL-satserna.
Jag får inget felmeddelande eller något sådant, allt flyter på, men som sagt, if-satsen "gör" fel.
Någon som kan se något fel?

<%
ElseIf Request("page") = "add" Then
If Request("action") = "" Then
%>

<form name="addform" method="post" action="submenu.asp?page=add&action=add">
<table cellspacing="0" cellpadding="2" border="0">
<%
For i = 1 to 10
Response.Write("<tr><td>Länknamn, URL:</td><td><input type=""text"" name=""link" & i & """ maxlenght=""25"">&nbsp;</td><td><input type=""text"" name=""url" & i & """ maxlength=""25"" value=""index.asp?sida=""></td></tr>")
Next
%>
 <tr>
  <td>
Kategori:
  </td>
  <td>
<%
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL = "SELECT CID, name FROM categorys WHERE havesubmenu = 'false' ORDER BY name"
rs.Open SQL, Connect
If NOT rs.EOF Then
Response.Write("<select name=""cat"">")
Do Until rs.EOF
Response.Write("<option value=""" & rs("CID") & """>" & rs("name") & "</option>")
rs.MoveNext
Loop
Else
Response.Write("Det finns ingen kategori tillgänglig!")
End If
rs.Close
Set rs = Nothing
%>
  </td>
 </tr>
 <tr>
  <td colspan="2">
<a href="javascript:addform.submit()">OK!</a>
  </td>
 </tr>
</table>
</form>

<%
ElseIf Request("action") = "add" Then

If NOT Request("link1") = "" AND Request("url1") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name1")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url1")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If
If NOT Request("link2") = "" AND Request("url2") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name2")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url2")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If
If NOT Request("link3") = "" AND Request("url3") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name3")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url3")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If
If NOT Request("link4") = "" AND Request("url4") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name4")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url4")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If
If NOT Request("link5") = "" AND Request("url5") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name5")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url5")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If
If NOT Request("link6") = "" AND Request("url6") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name6")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url6")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If
If NOT Request("link7") = "" AND Request("url7") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name7")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url7")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If
If NOT Request("link8") = "" AND Request("url8") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name8")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url8")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If
If NOT Request("link9") = "" AND Request("url9") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name9")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url9")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If
If NOT Request("link10") = "" AND Request("url10") = "index.asp?sida=" Then
SQL = "INSERT INTO submenus(name,url,cat) VALUES('" & Replace(Trim(Request("name10")),"'","") & "','" & Replace(Trim(Request("url10")),"'","") & "'," & Trim(Request("cat")) & ")"
Connect.Execute(SQL)
End If

If Trim(Request("cat")) <> "" Then
SQL = "UPDATE categorys SET havesubmenu = '1' WHERE CID = " & Trim(Request("cat")) & ""
Connect.Execute(SQL)
End If
Response.Write("Undermenyn har lagts till!<br><br style=""line-height: 4px;""><a href=""submenu.asp?page=add""><-- Tillbaka</a>")
End If
Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Löste det, fick skriva If NOT Request("link") = "" AND NOT Request("url") = "index.asp?sida=" Then.
Trodde att NOT skulle gälla för båda två men tydligen inte.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)