Hej!
Jag tänkte optimera min sida och öka prestandan. Det första jag tänker göra är att sätta Option Explicit överst på varje sida och sedan "dimma" alla variabler (dim str).
Sedan undrar jag om det är någon skillnad på följande:
Kod 1:
<%If a=a Then%>
Hej!
<%End If%>
Kod 2
<%If a=a Then
Response.Write "Hej!"
End If%>
Har ni fler tips att ge för att göra det snabbare?
Och en fråga till: Har ni något bra mätningstips som visar skillnaden? Alltså kanske någon klocka som räknar hur lång tid det tar att skapa sidan?
Tack på förhand!
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Du bör använda så få programblock som möjligt, använd alltså kod 2. Angående tidmätare kan du göra på det här sättet:
intTimer = Timer()
'Resten av koden
Response.Write("Sidan tog " & Timer() - intTimer & " att ladda.")
Hej!
Tack!
Testade din kod, men det gav inte så stor skillnad på tiderna. Jag testade att ta tiden först (tog 4 gånger) och då blev det:
0,898
0,852
0,859
0,836
Sedan testade jag att "dimma" lite variabler och då blev det:
0,851
0,851
0,836
0,851
Det varierar rätt så mycket. Är detta det bästa sättet att kolla prestandaskillnader? Svårt att se någon större förändring.
Finns det något annat man kan tänka på för att förbättra prestandan?
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Skillnaden i tid för att ladda sidan blir inte så jättestor bara för att man dimmar variabler. För att det ska bli någon stor tid måste det vara väldigt mycket/prestandakrävande kod.
Timer testar hur lång tid det tar men om din dator är upptagen med annat samtidigt så tar det lite längre tid just då osv. Men man ser ju överlag så vilket som är snabbast.
Du ser ju att Dim snabbar upp lite :D