webForumDet fria alternativet

Active Directory och ASP

6 svar · 291 visningar · startad av Jennie_Pennie

Jennie_PennieMedlem sedan apr. 200235 inlägg

Sitter här helt förvirrad. Har jobbat den senaste veckan med att få ut värden från Active Directory till ASP. Har lyckats skapa en lista på alla användare i domänen och deras olika attribut. Men i fredags eftermiddag slutade allt fungera och jag har INGEN som helst aning vad som kan ha hänt. :q

Felmeddelandet jag får är:

HTTP 500.100 - Internt serverfel - ASP-fel
Internet Information Services

Feltyp:
(0x8007054B)

Någon som har någon som helst aning vad som kan vara kruxet? Jag har fått ut enkla listor med tex attribut tidigare, men nu fungerar inte någon av mina asp-sidor...

Tacksam för snabb hjälp... :l

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Vad jag har förstått betyder den felkoden att man inte får kontakt med AD öht (några snabba sökningar på google).

Näe, jag verkar inte få kontakt med active directory alls... Fick tips om att nån nätverkstekniker kunde ha gjort något med det hela... men jag har hört mig för och ingen vet vad det kan bero på. Jag kan för övrigt kolla på vanliga asp-sidor som inte har nåt med AD att göra, så det hela verkar ligga på AD-sidan.

Om det nu är nån som fipplat med domänen (och inte säger det till mig pga en eller annan anledning), vad skulle det då kunna vara? Jag är nästan ensam här på avdelningen, många som är på semester... :( Har ringt en som jag trodde kunde vara inblandad men han hade inte gjort något...

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Eftersom det inte finns nån konkret information att gå på så skulle jag nog börja med att titta i webbserverns event-logg och kolla om det fanns några intressanta meddelanden samtidigt och efter det att problemet uppstod.

hmm, vad ska dom meddelanden säga då, för att vara intressanta? jag känner mig helt off just nu... :(

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Tja, nånting som antyder att den har problem med att komma åt domänkontrollanten. Om det sen beror på hårdvara, mjukvara, ändrade nätverksinställningar, rättigheter, trusts, policies har jag ingen aning om.

En annat felsökningstips är ju att helt enkelt prova att boota om webbservern. Iaf om den varit igång länge och inte är kritisk. Men hur lämpligt det är får du själv avgöra.

Lika oväntat som felet uppstod så har det nu löst sig. Fråga mig dock inte hur eller vad eller varför för jag har ingen som helst aning. Ingen har gjort någonting, det bara började fungera helt plötsligt... Känner mig lite mörkrädd just nu... :OO men jag är ganska lycklig ändå!

:e

Tack alla för all hjälp!

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)