webForumDet fria alternativet

veta vem han/hon är?

ASP

3 svar · 135 visningar · startad av crisse6

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg
Frågan#1

tjena...

håller på med ett bli kompis script nu *äntligen*

har gjort så att en sida listar vilka medlemmar det finns på sidan och under varje finns länken "Bli polare" som med querystring skickar den personens namn till "blikompis.asp?namn2=pelle te x som sedan sätter in namnet pelle i fältet namn2 i min databas. Nu är problemet, jag har ju då två fält; namn1 och namn2, i namn2 läggs ju då den man vill bli kompis med, men i namn1 fältet måste jag än så länge ha ett bestämt namn som te x gustav... hur gör man då för att få sidan att veta att det är te x fredrik eller sofia som är dom som frågar efter att bli kompis med nån? hoppas ni fattar, svårt att förklara... :e

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag fattar men ditt tillvägagångssätt är inte speciellt smar utformat. Vad hände om jag vill ha TRE vänner då??

Gör så här, skippa namn1 och namn2, skapa i stället en ytterligare tabell som håller koll på alla vännerna.

[users]
x_ID
x_name

[friends]
x_ID
x_userID
x_friendID

' ## LISTA MINA VÄNNER
SQL = "SELECT * FROM [friends] WHERE [x_userID] = " & session("x_ID") & ";"
set mySQL = Conn.Execute(SQL)
on error resume next

DO UNTIL mySQL.EOF
-- TMP = "SELECT * FROM [users] WHERE [x_ID] = " mySQL("x_friendID") & ";"
-- set myTMP = Conn.Execute(TMP)
-- on error resume next

-- temp = temp & "Namn: " & myTMP("x_name") & "<BR>" & vbCRLF
-- mySQL-MoveNext

LOOP

response.write temp

----

Över lag är det inte så bra att feppla med namn som du säger, folk kanske byter namn. Det är bättre att ha koll på vilket ID posten har i databasen. Använder man namn kan det bli fel, använder man ID blir det aldrig fel! :-)

Med hjälp av ID får du dessutom fram alla andra uppgifter om personen, typ e-post osv.

Av din text framgår inte om vännerna är andra medlemmar eller bara namn på folk i största allmänhet. Jag utgår från det förra.

------------------
Never underestimate your opponents.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

blikompis.asp?ID=22

Så måste du länka och då är 22 i detta fallet inte mitt id utan id på den personen som jag vill bli kompis med. (Allstå koppla mitt eget ID med.) Mitt eget ID vet du redan, det finns i session("x_ID").

' ## ADD A FRIEND
SQL = "INSERT INTO [friends] (x_userID, x_friendID) VALUES (" & session("x_ID") & "," & request("ID") & ");"
Conn.Execute(SQL)

-----

Allt ovanstående är snabbkodat. Are you with!?

Jag håller på med en annan grej på samma tema, lista olika relationer. Ditt exempel var mycket enklare att tänka fram än mitt.... Tack för hjälpen! :-)

------------------
Never underestimate your opponents.

[Redigerat av Eclipse den 09 feb 2001]

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

skulle bara säga att jag fick det att funka....

jag fick lite hjälp... använde "Session("username")" som fick det att funka... har inte skapat så avancerat skript...men det funkar! kan man inte bara göra så att man hämtar alla namn som har relation med te x pelle?

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)