crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg varför funkar inte denna inskrivning.... har nämligen gett mig in på att försöka göra ett enkalare "Bli kompis" script... men den vägrar verkligen att skriva till databasen... har detta som skript:
<%
Set Databas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
MdbFilePath = Server.MapPath("kompis.mdb")
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
SQL = "INSERT INTO kompisar "
SQL = SQL & "(namn1, namn2) "
SQL = SQL & "VALUES('crisse', 'pelle')"
%>
och får detta felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Ogiltig kopplingssekvens som inte kan hanteras av operativsystemet.
/mittasp/blikompis.asp, line 16
men när jag ibland mixtrar om lite får jag inget felmeddelande, men det skrivs inget till databasen... :x
hej på er
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Anledningen till att det inte kommer in något i databasen är nog att du inte gör något execute-anrop
SQL = "INSERT INTO kompisar "
SQL = SQL & "(namn1, namn2) "
SQL = SQL & "VALUES('crisse', 'pelle')"
databas.execute SQL
Det felmeddelande du som får vet jag inte vade det beror på. Jag har sett fler som har frågat om samma sak och de har då nämnt att om de startat om datorn så brukar detta fel försvinna. Kan det vara något med att du inte stänger din connection ordentligt kanske?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Server.MapPath("\kompis.mdb")
------------------
Never underestimate your opponents.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg börjar tröttna på att starta om datorn för att få vissa grejor att funka :x
men nu funkar det.... let´s start scriptning :e