Jag vill göra en sida där användaren väljer ett dokument och trycker på Submit, då ska dokumentet skrivas ut på en skrivarkö på servern (inte klienten).
Vad jag inte vet är; hur skriver man ut ett dokument via ASP?
Sen beror det ju helt på vad för sorts dokument det är. Om du kan dumpa det som en ren textfil och inte har några krav på formateringen så kunde du ju experimentera med nåt sånt här:
<%
'Skapa först dintextfil.txt mha fso.
'Skicka den sen till skrivaren.
Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.Exec "cmd /C type dintextfil.txt > prn"
%>
Alltså att skriva ut alla sorters dokument på ett och samma sätt kommer du aldrig att lyckas med eftersom det inte finns en applikation som förstår alla dokumenttyper.
Vill du skriva ut ett Word-dokument så borde du kunna använda Office-komponenterna (ifall de finns installerade).
<%
set myApp = Server.CreateObject("Word.Application")
Set myDoc = myApp.Documents.Open("<sökväg>\document.doc")
myDoc.PrintOut ..
%>
Vill du skriva ut en PDF så behöver du nån Acrobat-komponent, osv ..
Sen tillkommer eventuellt problem med ifall IUSR_DATOR har rätt till skrivaren, så du tvingas kanske köra sidan som en annan användare?
En bättre (och smartare) lösning är nog också att skriva en NT-service som sköter själva printandet och låta ASP-sidorna bara "ge order" till den. Då försvinner eventuella problem med rättigheter.
Vet inte mycket mer än så här, som sagt, eftersom jag aldrig provat.
Vilken typ av dokument det är spelar ingen roll, jag vill bara lägga dokumentet på skrivarkön. Ungefär som när du skriver ut vilket dokument som helst. Och vad som händer när dokumentet kommer till skrivaren är orilivant i detta fallet, jag har en annan applikation som tar över där. ;)
En fundering jag har är att skapa en dll som jag använder genom ASP, antagligen i VB.
Vilken typ av dokument det är spelar ingen roll, jag vill bara lägga dokumentet på skrivarkön. Ungefär som när du skriver ut vilket dokument som helst
OK? Där loosade du mig lite .. För att öht placera dokumentet i skrivarkön så måste du väl köra det genom en applikation som begriper hur man printar just den dokumenttypen och då spelar det väl stor roll vad det är för sorts dokument?
En fundering jag har är att skapa en dll som jag använder genom ASP, antagligen i VB.
Ja. Ett tips att testa kan ju vara att bara wrappa:
för att skriva ut "dittdokument" via den associerade applikationen. Men jag är väldigt skeptisk vad gäller rättigheter och sånt. Tror nog mer på en NT-service som bara tar emot filnamnet och sen sköter resten.
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e