BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Hej!
varför vill man inte ha tecknet | i en databas?
Jag har sett några funktioner som tar bort det tecknet innan man matar in någon variabel i en databas, men har inte kommit på hur man kan skada databasen med det tecknet.
Någon som vet vilka databaser som tar skada utav |-tecknet?
Ha det bra!
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Har du någonsin skadat någon?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg lägger inte det ihop två kollumner i SQL.... jag tror det iaf
------------------
icaaq
man måste fråga för att lära sig något
---i suck ---
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej jag förstår inte heller varför man skulle särbehandla | i en sträng. Kanske Vide som skrev det i ASP-skolan kan någon motivering.
icaaq:
|| används för strängkonkatenering i de flesta dbms, några använder en funktion som heter concat istället.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Nja, jag vet inte heller... det har varit allmännt vedertaget att man skall ta bort teknet innan man lägger in sin sträng i databasen, därav att jag tog med det i skolan...
Jag är också intresserad av vad tecknet har med databaser att göra... :)
------------------
Nu har du sjungit på sista refrängen
Jourhavande Vide
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Läste ur online-boken för SQL Server 7:
| (Bitwise OR) (T-SQL)
Performs a bitwise logical OR operation between two given integer values as translated to binary expressions within Transact-SQL statements.
Syntax
expression | expression
Arguments
expression
Is any valid Microsoft® SQL Server™ expression of any of the data types of the integer data type category, or of the binary or varbinary data type. expression is an integer that is treated and transformed into a binary number for the bitwise operation.
Och så var det med det.
------------------
/ Torbjörn Hansson, webbutvecklare
Endero Sverige
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Men i praktiken är det inget problem när man hanterar strängar. Ett | stör inte i strängliteralen i en UPDATE, INSERT eller SELECT.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Kanske dags att revidera sin vänstra hjärnhalva... :e
------------------
Nu har du sjungit på sista refrängen
Jourhavande Vide
tack så mycket
------------------
horor är som vanliga mäniskor enda skjilnaden är att dom får bättre betalt
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Det var jag som ställde frågan, du får för sjuttsingen inte tacka!!
Usch och fy!
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Har du någonsin skadat någon?