webForumDet fria alternativet

Problem med global.asa / in/ut-loggning

ASP

11 svar · 197 visningar · startad av s00kr

Medlem sedan feb. 200130 inlägg
Frågan#1

Hejsan.

Angående att hålla reda på inloggade vid en viss tidpunkt. Jag har en websida med in- och utloggningsfuktion där man får ange användarnamn/lösenord. Vid inloggning startar jag en "session" och vid utloggning sätter jag "Session.abandon" och en nedräkning av antalet inloggade görs i global.asa (Session_OnEnd). Så långt är att väl.

Problemet kommer med de elaka användare som inte explicit anger att de vill logga ut genom att klicka på ngt utan helt enkelt surfar vidare till en annan url eller stänger ned webläsaren. Då kan jag inte se om de fortfarande är kvar eller inte, trots att jag satt en timeout på 20 min så verkar inte "Session_OnEnd" i global.asa anropas.

Min fråga är då vad detta beror på och om det finns något att göra åt det?

------------------

MVH // s00kr

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Har inte använt global.asa så mycket, men kan man inte göra så att Session.Abandon körs när jag man lämnar siten? :q

Välkommen till wF förresten :)

------------------
jo, jag är nog dummare än jag ser ut

Tack!! :-)

Mja, jag vet inte .. jag inbillade mig att en session dog automatiskt när användaren stängde ned sin webbläsare eller surfade vidare men det verkar inte vara så. Iallafall så anropas inte Session_OnEnd i min global.asa vid dessa tillfällen.

Är inte så hemma på varken Sessioner eller global.asa så det känns om om jag kanske blandar ihop begreppen..

------------------

MVH // s00kr

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Då väntar vi på @nders :e

------------------
jo, jag är nog dummare än jag ser ut

OK! :h

Såg ett liknade inlägg tidigare där @nders hade svarat.

Det gär med Session.timeout verkar inte fungera hos mig av ngn anledning. Jag sätter den till "1" men jag är likväl inloggad för evigt trots att jag är "passiv" och inte gör något på siten...

------------------

MVH // s00kr

OK .. nu får jag skämmas... det skulle visst vara stort "O" i TimeOut .. :r

------------------

MVH // s00kr

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Då väntar vi på @nders

jahaja, tack för den passningen! :e

s00kr: har du jämfört den koden du har mot koden i asp-faqen? jag har iofs inte testat den personligen, men i det här fallet får jag nog lita på vide.

använder du iis eller pws? av egen erfarenhet har jag märkt att global.asa ibland funkar lite sämre på pws än på iis.

mvh,

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

eller menade du med ditt sista inlägg att du fått det att lira?

------------------

Hejsan @nders

Jag kör IIS.

Well, otroligt nog verkar det fungera ganska bra nu när jag lyckades sätta en timeout. Vad jag förstår kan man inte få reda på att någon lämnat sidan på ngt annat sätt? (något javascript kanske).

Jag hade i tankarna att utveckla en enkel ASP-chat där de som är inloggade ska kunna snacka. Problemet är ju då att användarna står kvar som "inloggade" en stund även om de i själva verket stängt av datorn och gått och lagt sig.

------------------

MVH // s00kr

När jag ändå har en kompenent person att fråga.. ;) så har jag också en fundering angåede global.asa

Vad jag förstår ska det gå att ha flera global.asa på olika "nivåer" i filsystemet men att det kan innebära problem?

Stämmer detta? Jag får iallafall inte global.asa att fungera om filen inte ligger i "roten".

------------------

MVH // s00kr

När jag ändå har en kompenent person att fråga..

det har du rätt i, hela webforum är fyllt av 'kompenenta' ( ;) ) personer.

du ska nog inte ge dig på att använda mer än en global.asa per applikation / webbplats. tror inte att det går, jag har svårt att se att det skulle gå. var det en allmän undran eller hade du tänkt använda flera? isf förklara gärna hur du hade tänkt.

Problemet är ju då att användarna står kvar som "inloggade" en stund även om de i själva verket stängt av datorn och gått och lagt sig.

jo, det är ju ett problem. men varför inte blanda in lite databashantering också då i global.asa i _onstart och _onend? du kan i databasen hålla koll med tider på användarens senaste anrop, om det är > 5 min kan du ju alltid markera användaren som 'aningen inaktiv' eller något i chatten.

förresten: är det för sent att hälsa dig välkommen till webforum? :)

------------------

Det är inte för sent.. tackar så mkt ..skrev mitt första inlägg idag .. håller som bäst på att lära mig smiley-koderna :e . Ska hänga här dagligen och förhoppningsvis bli en av de många kompententa själv en dag.. !

Lite datasbashanterig hade jag tänkt mig och då kan man förstås även hålla reda på lite extra info som du säger ... smart!

När det gäller flera global.asa var mitt mål att enkelt kunna hålla på och lira med flera "applikationer" på samma webbplats. Det var dock mest en teoretisk fråga och jag klarar mig nog med den jag har.

Har börjat så smått med en chatt. Finns visst gratisgrejor att hämta hem men jag gör det mest i "utbildningssyfte". Tycker slutresultaten blir ganska bra, jag irriterar mig dock på att det blir lite "flimrigt" på skärmen eftersom chattarna bygger på att olika ramar uppdateras ständigt.

------------------

MVH // s00kr

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)