erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg hejsan!
Jag har en databas med två tabeller
tabell1:
PosNr - räknare (primärnyckel)
Tradeshow - text
TradeshowUrl - text
tabell2:
PosNr - räknare
Whattoshowid - tal (primärnyckel)
Languageid - text
p1 - kryssruta
p2 - kryssruta
p3 - kryssruta
p4 - kryssruta
p5 - kryssruta
relationen skall vara PosNr i tabell1 ska vara samma som Whattoshowid i tabell2.
Nu kommer problemet
Först måste jag inserta tabell 1 sen måste jag köra en till insert där dels whattoshowid blir lika med PosNr (från tabell1) och där jag sätter kryssboxarna true eller false från formuläret.
Hur fan ska jag bära mig åt, dels hur tar jag fram numret från PosNr jag nyss satte in och hur hämtar jag de kryssrutor som ska vara ikryssade från formuläret (5 stycken som fanns i tabellen)..
Förstår ni vad jag menar ?
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Nu har jag gjort så här, men nu är det helt stopp tror jag..
hjälp..=) **förfryser snart**
tradeshow = request.session("tradeshow")
tradeshowurl = request.session("tradeshowurl")
p1 = request.form("p1")
p2 = request.form("p2")
p3 = request.form("p3")
p4 = request.form("p4")
p5 = request.form("p5")
languageid = request.form("languageid")
SQLStmt = "INSERT INTO TRADESHOWS"
SQLStmt = SQLStmt & " (tradeshow, tradeshowurl)"
SQLStmt = SQLStmt & " VALUES(" & tradeshow & "," & tradeshowurl & ")"
SQLStmt2 = "INSERT INTO WHATTOSHOW"
SQLStmt2 = SQLStmt2 & " (whattoshowid, languageid, p1, p2, p3, p4, p5)"
SQLStmt2 = SQLStmt2 & " VALUES("..BLA BLA HÄR TAR DET STOPP")
Connect.Execute(SQLStmt)
Connect.Execute(SQLStmt2)
fattar ju att jag måste hämta sissta värdet som jag satte in i första insert strängen PosNr i Tradeshows och sätta in det i whattoshowid, samt att jag måste kolla om checkboxarna är true eller false och sätta in det oxå. Men hur ? finner inte någe förstårligt svar i varken bok eller på webb..
lägtar efter era svar som jag längtar efter att snön och kylan ska försvinna
------------------
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Är det en Access-databas?
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg ja det är en access databas, om det hade varit en sqlserver hade man ju kunnat ta @@IDENTITY´
men hur gör jag nu ?
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg jag är säker på att det finns exempel här i webforum på hur man gör detta med ett gäng metoder som tillhör recordsetobjektet.
sök och du skall finna... ;)
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Men ska jag öppna ett nytt rs och sätta det på att välja tex top1 i tabellen för att sedan sätta in det i en variabel och sedan in med det ?
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg jag är inte bra på recordsetobjektet, eftersom jag aldrig använder det, men om du använder .addnew istället för att ställa en insert-fråga så kan du efter .update tilldela en variabel värdet rs("id").
ett av ytterst få tillfällen det är bättre med recordsetmetoder än sql-frågor, och trodde aldrig att jag skulle rekommendera någon att använda det... ;)
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg varför är alla så emot recordsetmetoder. Jag använder mest sqlfrågor, men vad vinner jag på det ?
------------------
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Du slipper att första hämta alla poster som du skall modifiera... i en vanlig execute så gör SQL det åt dig...
------------------
Nu har du sjungit på sista refrängen
Jourhavande Vide