webForumDet fria alternativet

Hämta data från två tabeller

ASP

9 svar · 290 visningar · startad av Gimbo

Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg
Frågan#1

Hejsan

jag vill hämta data från två olika tabeller (ingen relation imellan), jag har gjort p åsöljande sätt men det fungerar inte:

sql = "SELECT First_Name, Last_Name, email, password, customerID FROM contact, userlogin WHERE customerID = '" & Trim(Request.QueryString("userID")) & "' "

jag får följande fel

Error Type:
Microsoft VBScript compilation (0x800A0409)
Unterminated string constant
Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Det där ser väl inte ut att vara något SQL-fel, tycker jag? Hur ser raden där du använder SQL:en ut? (objConn.Execute(sql), objRS.Open sql, objConn eller vad du nu använder?)

Om den raden ser rätt ut kan du ju testa att skriva ut SQL:en i webbläsaren och se hur den ser ut då.

RS.Open sql,conn

kan inte skriva ut sql satsen pga felmeddelandet, får the page canot be displayed

Du kan visst skriva ut SQL:en! ;)

sql = "SELECT First_Name, Last_Name, email, password, customerID FROM contact, userlogin WHERE customerID = '" & Trim(Request.QueryString("userID")) & "' "
Response.Write(sql) : Response.End

Om du endå får felmeddelandet är det säkert fel på raden där SQL:en står! På vilken rad är det felet kommer på egentligen? SQL-raden eller raden med RS.Open sql, conn?

hmm får detta felmeddelande nu:

ADODB.Recordset (0x800A0BB9)
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.

jag har tagit bort alla rs("blabl") från sidan men ändå får jag detta??

Du får ingen rad i felmeddelandet? Om det är i SQL-satsen tror jag att den ska se ut såhär:

sql = "SELECT First_Name, Last_Name, email, password, customerID FROM contact, userlogin WHERE customerID = " & Trim(Request.QueryString("userID"))

Om nu inte customerID är av typen Text, vilket jag tvivlar på. :)

får samma felmeddelande

det löste sig, men problemet nu är: jag vill ju ha all information om en kund med ett visst kundnummer och det är just därför jag har WHERE men detta fungerar ju bara med en tabell, dvs när jag nu vill lista ut dessa uppgifter om en användare så får jag bara kundnumret rätt listat den andra informationen dvs namn och efternamn är den samma spelar ingen roll vilken kund jag väljer???

jag har en kolumn namn i min andra tabell som heter ID och som innehåller samma information som min kolumn i den andra tabellen som heter customerID...

dvs två tabeller den ena med customerID och den andra med ID båda dessa kolumner innehåller samma info

Om du nu menar att du behöver hjälp ska nog det här hjälpa dig. :)

sql = "SELECT contact.*, userlogin.* FROM contact, userlogin WHERE contact.customerID = userlogin.ID AND userlogin.ID = " & Request.QueryString("userID")

returnera en hel blank sida, utan felmeddelanden eller något skrev ut sql satsen och den såg ut så här:
SELECT contact.*, userlogin.* FROM contact, userlogin WHERE userlogin.customerID = userlogin.ID AND userlogin.ID = 5357

???
ska jag ändra stjärnorna mot något?

381 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
250 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)