Hej har fått ordning på en ska i Access men nu behöver jag hjälp att presentera datan också..
jag har ett antal produkter i DB. Vissa har olika smaker vissa har inga smakalterntiv alls. De produkter som har smaker, de smakerna ska visas i en dropdownlist.
Det har inte med det där att göra. Du kan inte använda metoden .eof på ett specifikt fält som du gör ovan, det måste göras på själva objektet, alltså ditt recordset.
<%
if "" & rs("smak") <> "" then
Response.Write "<select name=""smak"" class=""form_varor"">"
[b]While Not rs.EOF[/b]
Response.Write "<option value=""" & rs("ssmak") & """>" & rs("ssmak") & "</option>"
rs.MoveNext
Wend
Response.Write "</select>"
End If
%>
Ok, jag tror jag fattar. Men isåfall är det nog snarare så att det är enklare att göra om strukturen.
Om du hämtar alla smaker och produktens information i samma recordset och sedan skall loopa ut dem i olika former (om man nu säger så) kommer du få problem. Vi gör två recordset istället, det tjänar man nog på, förutom möjligtvis lite i prestanda.
Du får se över de två röda raderna, eftersom jag inte riktigt vet ifall kolumnnamn och liknande stämmer.
[red]set rs = conn.execute("SELECT * FROM table")[/red]
while not rs.eof
response.write rs("produktnamn")
[red]set rsS = conn.execute("SELECT * FROM smak WHERE smakId = " & rs("smakId") & "")[/red]
if not rsS.eof then
Response.Write "<select name=""smak"" class=""form_varor"">"
While Not rsS.EOF
Response.Write "<option value=""" & rsS("ssmak") & """>" & rsS("ssmak") & "</option>"
rsS.MoveNext
Wend
Response.Write "</select>"
end if
rs.movenext
wend
Felmeddelandet betyder att du har ett tabell- eller fältnamn som inte stämmer. Min gissning är att fältet smak är ett textfält, och därmed skall ha apostrofer runt värdet, annars tolkas det ju som ett fältnamn.
sql1 = "SELECT * FROM tblSmak WHERE smak = '" & psmak & "'"
Mvh
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25