Hej skrivit följande kod för att ta ut browserinformation utan att behöva använda java.
Jag ber ER SOM KAN asp att titta igenom den.
browser=mid(Request.serverVariables("HTTP_USER_AGENT"),instr(Request.serverVariables("HTTP_USER_AGENT"),";")+2,instr(instr(Request.serverVariables("HTTP_USER_AGENT"),";")+1,Request.serverVariables("HTTP_USER_AGENT"),";")-instr(Request.serverVariables("HTTP_USER_AGENT"),";")-2)
Är den pålitlig, kan den skrivas effektivare?
Tacksam för synpunkter.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Annars har du en fin funktion för att hämta ut browser här
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jo, det ser väl bra ut, beroende på vad du skall använda den till.
Jag skulle dock skriva om koden en aning, så du slipper anropa servervariabeln fem gånger. ;)
strAgent = Request.serverVariables("HTTP_USER_AGENT")
strBrowser = mid(strAgent,instr(strAgent,";")+2,instr(instr(strAgent,";")+1,strAgent,";")-instr(strAgent,";")-2)
response.write strBrowser
OveRRidE: Vad är Request.ServerVariables("HTTP_UA_OS")?
Peeer: Det minskar alltså belastningen på servern?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Att bara anropa servervariabeln en gång borde minska belastningen ja.
HTTP_UA_OS ska ge användarens operativsystem. Observera att du inte behöve hela koden som fanns i det inlägget jag länkade till. Det är bara den översta funktionen som ger webbläsare. Den undre ger operativsystem.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Eftersom jag antar att du skrev fel fråga till fel person, så svarar jag på frågan som egentligen skulle ställts till mig. ;)
Det är väl en marginell prestandaskillnad, men, det ser bättre ut och är enligt mig, mer logisk kod.