jag kör så att cookien dör ut om 100 år :e vilket borde fungera bra eller?
Hur åstakommer man en automatisk inloggning på bästa sett? Vad ska man lagra i cookien?
9 svar · 427 visningar · startad av dahlgren
Hur åstakommer man en automatisk inloggning på bästa sett? Vad ska man lagra i cookien?
jag kör så att cookien dör ut om 100 år :e vilket borde fungera bra eller?
Jo antagligen. Men jag tänkte mest på vilka värden som jag ska lagra i cooken. Ska man lagra lösenordet och användarnamnet eller räcker det med ett idnummer.
Vad jag än hade lagrat i cookien, hade jag nog krypterat det.
Det beror ju på hur ditt system ser ut. Vad är det som krävs för att man skall vara inloggad osv..
Tja, med lämplig krypteringsalgoritm, det finns massor att hitta på nätet. Alltid kryptera känslig information som skickas mellan webläsare och server, kom i håg att cookie-innehållet skickas i klartext till servern vid varje klientrequest.
Mvh
@nders skrev:
Vad jag än hade lagrat i cookien, hade jag nog krypterat det.
Låter klokt var kan jag skaffa mig mer info om hur jag krypterar värden i cookien?
Krypterar värdet gör du ju inte direkt i cookien, utan snarare innan du placerar värdet/värdena i den. När du sedan skall återläsa värdet, får du givetvis dekryptera det igen.
Det finns en gratis komponent (doh :OO) på http://www.serverobjects.com/products.htm som heter AspCrypt™. Testa den.
RED. Nu när jag i efterhand läser kod-exempel, ser jag att den tydligen bara är one-way, vilket jag antar innebär att det inte finns någon dekrypteringsmetod i den.. :q
Följande kryptering använde jag till en inloggningssida där lösenordet endast består av versaler,
dock ganska enkelt att plocka om du vill ha annat än bara versaler. ;)
[red]<%
Private Function Encrypt(ByVal str)
str = trim(str)
If Len(str) > 0 Then
For i = 1 To Len(str)
x = Mid(str, i, 1)
newStr = newStr & Chr(Asc(x)+1)
Next
newStr = StrReverse(newStr)
End If
Encrypt = LCase(newStr)
End Function